Privatøkonomi

Blødt formet Leon med avanceret teknologi

Ny Seat Leon får afrundede linjer og kommer som plug-in hybrid, der kan klare 60 km på en opladning. Fartpilot forudser vejen ved hjælp af kamera og data fra navigationsanlægget.

Den nye Seat Leon er vokset og har fået en front med samme anstrøg som den store Tarraco SUV, mens linjerne er blevet blødere. Foto: Seat Kabinen byder på få kontakter, og der kan opgraderes med digital instrumentering og storskærm på 10 tommer, som fungerer sammen med stemmestyring og gestikulering. Foto: Seat Stationcar-versionen, Sportstourer, er vokset i bagagerummet, som nu kan klare rummelige 617 liter, hvilket er 30 liter mere end i forgængeren. Foto: Seat

Den stikker stadig lidt af som den frække fætter til VW Golf, men linjerne er blevet lidt blødere og mindre rebelske – både ude og inde. Vi taler om den nye Leon, som Seat netop har løftet sløret for.

Til gengæld kommer modellen som forventet med hele pakken af nye delvist elektrificerede motorer, mere avancerede sikkerhedssystemer og udvidet infotainment i modellen. Den har en front, som er hentet direkte fra den store Tarraco SUV og tegner et billede af mærkets nye designstil i mellemklassemodellen, der lanceres herhjemme til maj.

Over en kam er Leon vokset 5 cm mellem akslerne og omkring 9 cm i længden, hvor stationcaren, Sportstourer, lige har fået en tand mere end den femdørs hatchback. Det giver naturligvis mere luft inden døre og et bagagerum, som i familieudgaven rummer 617 liter, hvilket er meget stort og 30 liter mere end i forgængeren.

Plug-in hybrid til efteråret

På motorfronten kommer Leon selvfølgelig også som plug-in hybrid, der har et batteri på 13 kWh. Her spiller en TSI-benzinmotor på 156 hk sammen med en elmotor på 75 kW, svarende til 102 hk, og leverer sammenlagt en systemydelse på 204 hk. Modellen, der klarer 60 km på ren el, lander herhjemme til efteråret.

Programmet omfatter også milde 48 volts hybrider, det handler om en version med en 1,0 liters eTSI-motor DSG på 110 hk og en model med en 1,5 eTSI DSG på 150 hk. Her er også nye dieselmotorer på 115 hk og 150 hk samt mere effektive TSI-benzinmotorer på 90 hk, 110 hk, 130 hk og 190 hk.

Modeller med DSG-automatgearet får ligesom i Golf ”Shift by wire”, hvor gearkassen styres med et lille joystick. Der er dog ikke tal for brændstofforbruget.

Kabinen byder på langt færre klassiske knapper og drejekontakter. Her er mulighed for digital instrumentering og en skærm på 10,25 tommer, mens den centrale storskærm kan opgraderes til 10 tommer – og der kan udbygges med trådløst Apple Carplay. Betjeningen kan foregå med gestikulering eller stemmestyring, hvilket reducerer antallet af kontakter.

Familie med fire medlemmer
Den fjerde generation af Seat Leon bygger på VW-koncernens fleksible MQB-platform og lanceres sideløbende med den nye VW Golf, som kommer til marts. Senere følger Skoda Octavia og Audi A3.

I det sikkerhedsmæssige hjørne er der nu mulighed for udstyr som ”Exit Warning”, der advarer mod at åbne sidedøren ud i en cyklist eller forbipasserende bil, mens ”Predictive Cruise Control” med data fra navigationsanlægget og et kamera i forruden tilpasser fartpiloten efter sving og fartgrænser. Næste skridt bliver en ”Travel Assist” til autonom kørsel, som kombinerer ”Predictive Cruise Control” med vejbaneassistenten og på den måde kan holde bilen i sporet ved hastigheder på helt op til 210 km/t.

Fjernstyr bilen med telefonen

Nye onlinetjenester giver også mulighed for at låse bilen op med sin smartphone eller f.eks. få en alarm, hvis bilen overskrider en bestemt hastighedsgrænse eller kører ud af et bestemt område. Den kan også fjernstyre klimaanlægget, hvilket især er en fordel i plug-in hybriden.

På udstyrsfronten kan der også opgraderes med bl.a. full LED-forlygter, chassis control, som er en dynamisk undervogn, og trådløs opladning af Apple Carplay. Der er endnu ikke oplysninger om danske priser eller udstyr. Der er dog forskelle i modelprogrammet i forhold til resten af familien. Golf vil således også kunne fås i en større plug-in hybridvariant med 245 hk og Car2X-kommunkation, hvor biler kan advare hinanden.

Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”.

BRANCHENYT
Læs også