Privatøkonomi

Tusindvis af firmabilejere får stort og uventet skattesmæk

Skatteministeren afviser at justere omdiskuteret indgreb mod leasede firmabiler.

Kun de nye firmabiler, der tages i brug fra den 1. februar 2020, er omfattet af de nye regler. Foto: Flindt Pedersen Rasmus

Tusindvis af danskere, der efter den 1. februar skal køre rundt i en leaset firmabil, bliver ramt af store, uventede skattesmæk, som kan løbe op i 70.000 kr. over tre år. Det skriver Børsen.

Skattesmækket skyldes et nyt lovindgreb. Det justerer beskatningen af leasede firmabiler, men medfører samtidig, at mange firmabilejere havner i en ufrivillig klemme.

Og skatteminister Morten Bødskov afviser at justere på forslaget.

»Leasing skal ikke bruges til spekulation i skatterabatter. Derfor skal beskatningen af fri bil svare til det, det koster selv at holde en tilsvarende bil. Det opnår vi med dette lovforslag,« skriver Morten Bødskov i et skriftligt citat til Børsen.

I dag bliver leasede biler beskattet efter bilens første indkøbspris. Men da køberen ofte er et leasingfirma eller et firma kontrolleret af importøren, er prisen ofte langt lavere end bilens reelle værdi.

Derfor vil regeringen stramme skattereglerne, således at beskatningsgrundlaget ved fri bil følger den genberegning, der foretages i registreringsafgiften. I gennemsnit vil det forhøje værdien af de leasede firmabiler, som bliver påvirket af lovstramningen, med cirka 27.000 kr.

Skatten bliver strammet for biler, der leveres efter 1. februar. Det kan således også være biler, der allerede blev bestilt sidste efteråret, og som der er lang leveringstid på.

Der findes omkring 70.000 leasede firmabiler i Danmark. Et sted mellem 2.000 og 4.000 danskere bliver efter alt at dømme ramt af skattesmækket, skriver Børsen.

FDM har regnet på, hvad ændringerne som følge af det nye lovforslag betyder for beskatning af firmabiler i den dyrere klasse.

Et eksempel er en VW Passat 2,0 Elegance med en listepris på 444.995 kr. Ifølge FDM vil den vedtagne ændring give en skattestigning på 10.000 kr. pr. år.

Ordningen får ingen betydning for billige firmabiler, da der er et beskatningsmæssigt minimumsbeløb på 160.000 kr.

Hybridbiler vil blive lavere beskattet med den nye ordning.

BRANCHENYT
Læs også