Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Sådan dækker rejseforsikringen ved coronavirus

Hvem hænger på regningen til din påskerejse nu, hvor Udenrigsministeriet fraråder alle unødvendige rejser? Eller hvis du bliver syg af coronavirus i udlandet? Det giver Finans svar på her. (Opdateret d. 13. marts kl. 22.15)

Corona rammer verden
Udenrigsministeriet fraråder nu ikke-nødvendige rejser til den del af Italien, hvor man ikke allerede fraråder alle rejser. Her tjekkes nyankomne gæster til Napolis havn tjekkes for feber . Foto: IPA / BACKGRID

Coronavirus breder sig eksplosivt, og fredag aften blev hele verden betegnet som orange risikozone. Det vil sige, at Udenrigministeriet frarådet alle unødvendige rejser. Samtidig opfordres alle danskere til at vende hjem.

Finans har spurgt SOS International og en række rejseforsikringsselskaber, hvem der havner med regningen for rejser, der ikke kan gennemføres eller bliver ufrivilligt forlængede.

Rejseforsikringsselskaberne pointerer, at svarene kan ændre sig, efterhånden som situationen udvikler sig.

1) Hvem dækker tabet, hvis du har købt rejse til et land, hvortil alle rejser frarådes?

Langt de fleste af rejseforsikringsselskaberne har valgt at lade kunderne bruge deres afbestillingsforsikring i de områder, hvor Udenrigsministeriet fraråder enten ikke-nødvendige eller alle rejser. Det vil sige lande med risikokode orange og rød.

Hvis rejsen er en pakkerejse, vil man normalt kunne få pengene tilbage nu, hvor Udenrigsministeriet fraråder rejser. Og alle anbefales at gå til flyselskab og rejseudbyder først.

Gouda dækker ikke afbestilling med henvisning til coronavirus, skønt Udenrigsministeriet fraråder indrejse. Det gør Europæiske heller ikke.

2) Kan du bruge din afbestillingsforsikring til at aflyse påske- eller sommerferien i Italien lige nu?

Nej. Skønt alle unødvendige rejser frarådes den næste måned, giver de fleste selskaber kun mulighed for at aflyse rejser med afgang op til to uger frem i tiden. Nogle dækker kun, hvis afrejsen skal ske indenfor den næste uge.

Udenrigsministeriets Rejsevejledning
  • Udenrigsministeriet opdaterer dagligt rejsevejledningerne til hele verden ud fra udviklingen i corona-smitten. Læs mere på https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/
  • Forsikringsselskaberne dækker typisk afbestillinger og hjemrejser før tid til lande i orange risikozone, hvor alle unødvendige rejser frarådes og rejser i rød risikozone, hvor alle rejser frarådes.
  • Fredag den 13. marts ændrede Udenrigsministeriet sin rejsevejledning, så alle lande nu er orange.

3) Hvem skal betale, at Udenrigsministeriets Borgerservice nu beder alle danskere rejse hjem før tid?

Tryg hjælper med eventuel evakuering og dækker tidlig hjemrejse på basis af myndighedernes anbefaling fra områder i risikokode rød og orange. Det gør de fleste andre selskaber også.

Europæiske ERV, der hidtil ikke har hjulpet kunder hjem fra andre steder end Kina pga. coronakrisen, har nu også valgt at hjælpe sine kunder hjem fra hele kloden.

Selskaberne dækker altså ekstra rejseudgifter hjem, hvis ikke rejsebureau eller flyselskab kan hjælpe.

4) Hvis man ignorerer myndighedernes opfordring til at rejse hjem og siden ikke kan få lov at rejse, hvem hjælper så?

Her må man håbe på hjælp til at betale ophold fra myndighederne, for der er ikke umiddelbart hjælp at hente fra rejseforsikringen, hvis man med vilje har ignoreret vejledningen fra Udenrigsministeriet og de lokale myndigheder.

5) Hvad nu hvis man uden egen skyld bliver tvunget til at blive på feriestedet pga karantæne?

Indtil videre har myndighederne dækket både forlænget ophold og hjemrejse.

Hvis det stopper, vil rejseforsikringen dække ifølge selskaberne. Forsikringen vil blive forlænget til at dække hele det ufrivillige ophold.

Sådan har vi gjort
Artiklen bygger på Udenrigsministeriets Rejsevejledning, samt information fra SOS International, Tryg, Europæiske ERV, If, Topdanmark, Codan, Gjensidige og Alka. Artiklen er opdateret fredag d. 13. kl. 22 på basis af informationer fra Codan, If og Gjensidige.

Hvis man har en rejseforsikring med dækning for ødelagte feriedøgn, dækker den desuden for den del af ferien, man har skullet tilbringe på sit værelse i karantæne i stedet for at gøre det, der var formålet med ferien.

Alka dækker ikke ødelagte feriedøgn ved karantæne, medmindre den rejsende er syg.

6) Koster behandlingen noget, hvis man bliver syg af coronavirus på rejse i udlandet?

Hidtil har de lokale myndigheder betalt behandling, indlæggelse, ophold og hjemtransport. Ifølge rejseforsikringsselskaberne vil forsikringen dog dække som normalt ved sygdom, hvis myndighederne ikke betaler.

Lige nu hjælper rejseforsikringen bl.a. ved, at alarmcentralernes læger og sygeplejersker vurderer, om den rejsende bør undersøges for coronavirus og guider til rette klinik eller sygehus. Samtidig dækker forsikringen ekstraudgifter eksempelvis ved hjemrejsen.

7) Hvem skal betale, hvis en planlagt ferie må aflyses, fordi man er sat i karantæne?

Det er mindre relevant lige nu, hvor hele verden er sat i orange. Men det kan blive relevant igen, når risikozonerne igen lempes, hvis de danske sundhedsmyndigheder går tilbage til at sende folk i karantæne.

Først skal man gå til rejsearrrangør, hotel og flyselskab. Dernæst kan man prøve at bruge sin afbestillingsforsikring.

Selskaberne dækker dog forskelligt.

Mens eksempelvis Tryg og Topdanmark har valgt ekstraordinært at dække aflysning af rejser pga. karantæne fra de danske sundhedsmyndigheder, så dækker If ikke, hvis man er i karantæne, men i øvrigt rask.

Tryg pointerer, at man skal kunne dokumentere karantænen, hvis man bliver bedt om det. En karantæne iværksat af ens arbejdsgiver giver ikke ret til afbestilling.




BRANCHENYT
Læs også