Privatøkonomi

Toyota på vej med amerikansk bygget kæmpe-SUV

Toyota er klar til at importere den store Toyota Highlander med plads til syv, som kommer til Danmark i 2021.

Den høje og næste fem meter lange Toyota Highlander har plads til syv og kommer med en 2,5 liters hybridmotor på 244 hk. Foto: Toyota Modellen er praktisk indrettet med en anden sæderække, der kan skubbes hele 18 cm, så adgangen til den tredje rækker af sæder kan gøres nemmere. Foto: Toyota Highlander bygger på samme platform som Rav4, så den er mere personvognsagtig end Landcruiser. Foto: Toyota

Der er kommet gang i trafikken på tværs af Atlanten hos Toyota. Den store amerikanske Camry, som debuterede herhjemme i fjor, får nemlig følgeskab af den ligeledes amerikanskbyggede store Highlander SUV, som skal introduceres på det danske marked i starten af 2021.

Highlander kommer ind som et alternativ i den tungere klasse med plads til syv om bord, hvor konkurrenterne bl.a. tæller Skoda Kodiaq og de endnu større modeller som Volvo XC90.

Japaneren bygger på samme såkaldte TNGA-baserede K-platform som den mindre Rav4, og på den front er Highlander mere personvognsagtig end Landcruiser, som Toyota også har i programmet herhjemme.

Toyota Highlander
Den høje Toyota Highlander er nu bygget i fire generationer. Den nyeste er præsenteret med modelåret 2020. Den produceres på Toyotas fabrik i Princeton, Indiana, USA. Den bliver solgt i Australien og Japan under navnet Toyota Kluger.

Der er flere årsager til, at Toyota tager modellen til Europa og dermed også Danmark. Ikke mindst den stigende interesse for SUV’er. Herhjemme er målgruppen dog klar.

»SUV-modellerne er populære, og Highlander henvender sig især til folk, som har brug for plads,« siger Anders Tystrup, som er pressechef hos Toyota Danmark. Han ser også, at den næsten fem meter lange Highlander f.eks. kan være et bud på en mesters bil i håndværksbranchen.

Ekstra lydisoleret

En 2,5 liter benzinmotor er omdrejningspunktet i bilen, hvor hybriddrivlinjen yder 244 hk, og de foreløbige forbrugstal hedder 15,2 km/l efter WLTP-normen. Der er tale om en klassisk hybridbil og altså ikke en avanceret model, der kan lades op i stikkontakten.

Inden døre er der ifølge Toyota usædvanlig tyst, og det er ikke kun, når hybridlinjen arbejder med sine to elmotorer. I det øjeblik, hvor benzinmotoren træder til for at tage over, er der nemlig taget hånd om støjen. Det sker ved hjælp af en særlig akustisk, støjreducerende forrude og forreste sideruder samt ekstra lydisolering i taget, bag instrumentbordet, under gulvet, i hjulkasserne og i bagagerummet.

På sikkerhedsfronten byder modellen på mærkets ”Toyota Safety Sense”-pakke, der er standard og bl.a. omfatter automatisk nødbremse med aktiv styreassistent og registrering af biler og fodgængere dag og nat samt af cyklister om dagen. Samtidig virker den adaptive fartpilot med køfunktion fra 0 km/t. og op til bilens maksimale hastighed på 180 km/t.

Modellen, som kun fås med benzin-hybridmotor og firehjulstræk, kan have 2.000 kg på krogen.

Praktisk indrettet

Inde i kabinen er der gjort meget ud af den praktiske indretning. Således kan anden sæderække skydes pæne 18 cm frem eller tilbage, hvilket skulle give en let indstigning til den tredje sæderække. Bagagerummet kan klare op til pæne 658 liter plus et ekstra rum under gulvet. Når begge sæder er lagt ned, er der godt 1.900 liter. Bagklappen er elektrisk og fodbetjent med et vip med skosnuden.

Danske priser eller udstyr kendes endnu ikke. Prisen vil dog starte et godt stykke højere end Rav4.

Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”.

BRANCHENYT
Læs også