Privatøkonomi

Forsinkelser giver Yousee-kunder gratis tv

Travlhed blandt TDC’s kørende teknikere betyder, at kunder på vej ud af tv-forretningen i TDC-ejede Yousee oplever at få gratis tv, mens de venter på et teknikerbesøg.

TDC-ejede Yousee har i 1. kvartal mistet 61.000 tv-kunder. Det svarer til 953 mistede tv-kunder hver eneste arbejdsdag i årets første tre måneder. Foto: TDC.

Yousee-kunder har i flere måneder oplevet at få gratis tv, selv om de har opsagt deres tv-aftale og for længst burde være fortid i Danmarks største tv-udbyder.

Kunderne vender TDC ryggen
  • TDC-forretningens kundevendte selskab Nuuday, der bl.a. tæller brands som Yousee, Telmore, Hiper, Relatel og TDC Erhverv, havde ved udgangen af 2019 i alt 6.034.000 kunder.
  • 1. kvartal 2020 har imidlertid budt på et samlet tab af kunder over en bred kam. Eneste fremgang er i antallet af erhvervskunder i mobilforretningen, der er gået 6.000 frem.
  • Samlet for privat- og erhvervskunderne gælder, at 1. kvartal byder på 144.000 tabte tv-, fastnet-, internet- og mobilkunder.
  • Tabet svarer til en tilbagegang på 2,4 pct.
  • Største nedtur oplever Yousee-forretningen, der ud over 61.000 tabte tv-kunder står bag størstedelen af tabet af 31.000 internetkunder og 35.000 mobilkunder.
Kilde: TDC Group.

TDC’s presseafdeling bekræfter overfor Finans situationen med gratis tv-pakker til »nogle kunder« og forklarer, at der har været mangel på noget af det udstyr, som TDC-teknikerne skal bruge til at koble antennesignalet fra.

»Det har ikke betydet, at der har været ventetid ved fejlretning, og kunderne har selvfølgelig kun betalt for deres tv-pakke indtil opsigelsesdatoen,« lyder det fra presseafdelingen.

Teleekspert John Strand mener derimod, at miseren med gratis tv-pakker skal findes i efterårets opgør mellem Yousee og Discovery.

Opgøret endte med, at Discoverys tv-kanaler fra nytår udgik af Yousees tv-pakker. Siden har tv-kunder nærmest stået i kø for at forlade Yousee-butikken.

I årets første tre måneder mistede tv-giganten 61.000 kunder. Det skal ses i forhold til, at Yousee tabte 71.000 tv-kunder i hele 2019.

»Vi taler om knap 1.000 tabte kunder om dagen, som kræver et teknikerbesøg for at blive koblet fra. Samtidig kommer der også nye kunder til. Det er teknikerkorpset i TDC slet ikke skaleret til,« siger John Strand, direktør i teleanalysefirmaet Strand Consult.

Lars Jørgensen, formand i TDC Landsklub, oplyser, at der er omkring 1.200 kørende teknikere i TDC, men at det ikke er alle, der varetager private kundebesøg.

Han genkender ikke, at der skulle have manglet udstyr, da TDC’s centrallager har fungeret 100 pct. i hele perioden – også under coronakrisen. Til gengæld har netop coronakrisen skabt forsinkelser på grund af ændrede arbejdsprocedurer.

»Derfor har der været kunder, som har ventet lidt længere end ellers, men det er resultatet af, at alting har taget længere tid. Men jeg kan kun sige, at teknikerne har ydet en fantastisk indsats,« siger Lars Jørgensen.

TDC’s presseafdeling oplyser ikke, hvor mange kunder der har nydt godt af gratis tv-pakker, ligesom det er uvist, om frafaldne Yousee-kunder fortsat får gratis tv.

BRANCHENYT
Læs også