Privatøkonomi

Spar tusindvis af kroner på ny type billån

Flere banker er begyndt at tilbyde særlige lån målrettet elbiler og plugin-hybrider. Der kan være penge at spare, men se dig godt for, lyder det fra FDM.

I løbet af en periode på fem år kan der ifølge FDM's undersøgelse spares helt op til 17.500 kr. på et billån til elbil eller plugin-hybrid sammenholdt med en almindelig benzinbil. Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix
FDM

Der kan være mange penge at spare, hvis du vælger at finansiere din nye elbil eller plugin-hybrid med et såkaldt grønt billån, som flere og flere banker tilbyder.

Det viser en undersøgelse fra FDM, der har kigget nærmere på 12 forskellige udbydere af grønne billån og sammenlignet priser.

I løbet af en periode på fem år kan der ifølge FDM’s undersøgelse spares helt op til 17.500 kr. på et billån til elbil eller plugin-hybrid sammenholdt med en almindelig benzinbil.

Jo dyrere bilen er, desto større er besparelsen ofte.

Som eksempel nævnes elbilen Tesla Model 3 Standard Range Plus. Den koster 400.000 kr., og skal man finansiere den via et grønt billån, er de årlige omkostninger i procent (ÅOP) 2,3 pct.

For en VW Passat Variant til samme pris er det 4,3 pct. - vel at mærke i én og samme bank.

Det giver en samlet prisforskel over fem år på 17.500 kr.

»Bilen er for mange typisk den største privatøkonomiske investering næstefter boligen. Derfor er det vigtigt, at forbrugerne har adgang til billige lån, og at der er konkurrence på markedet med både banker og andre finansieringmuligheder, som f.eks. bilforhandlerne. De grønne billån er med til at øge konkurrencen, og det kommer forbrugerne til gode i form af lavere priser,« siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM.

Sådan har FDM gjort
  • Banker, som alle tilbød grønne billån til både elbiler og plugin-hybrider, er blevet bedt om at levere lånetilbud for billån til flere forskellige typer biler, som koster hhv. 250.000 kr. og 400.000 kr.
  • Løbetiden blev angivet til fem år, og udbetaling var 20 pct.
  • Priserne er indsamlet i foråret 2020, og der er tale om listepriser.

Ifølge FDM er grønne billån til elbiler billigst, mens lån til plugin-hybrider er en tand dyrere. Der er dog også ting, man skal være opmærksom på, inden man vælger et grønt billån.

F.eks. kan der være krav om, at man samler hele sin økonomi i én bank, og der kan være grænser for, hvor højt lånebeløbet må være. Man kan også finde låneudbydere, som ikke tilbyder et grønt billån, men hvor deres almindelige billån er lige så billige, skriver FDM.

Det er en generel tendens, at flere banker begynder at tilbyde særlige lån målrettet elbiler og plugin-hybrider. I Merkur Andelskasse er man ligefrem stoppet med at give lån til nye benzin- og dieselbiler for at hjælpe den grønne omstilling på vej.

Salget af elbiler går for langsomt, mener Merkur Andelskasse, som hæfter sig ved, at elbilsalget sidste år kun udgjorde 2,4 pct. af det samlede bilsalg herhjemme.

For at sætte skub i udviklingen siger banken fremover blankt nej til at finansiere nye fossile biler.

»Målet er hele tiden at skubbe på udviklingen. Det gør vi nu ved at sige nej til at finansiere nye benzin- og dieselbiler. Også selvom det måske ikke er populært og kan koste kunder på den korte bane,« siger direktør Charlotte Skovgaard.

BRANCHENYT
Læs også