Privatøkonomi

Afgiftsrabat synger på sidste vers: Elbiler risikerer stort prishop fra nytår

Salget af elbiler har slået alle rekorder i 2020. Men salgsfesten kan få en brat afslutning i 2021, lyder det fra AutoBranchen Danmark.

Danmarks mest populære elbil p.t. er Tesla Model 3. Fra nytår risikerer den at med regeringens finanslovsudspil at stige 135.000 kr. i pris. Foto: JP.

Fra nytår risikerer elbiler at blive markant dyrere. Det fremgår af regeringens udspil til næste års finanslov, som finansminister Nicolai Wammen har præsenteret mandag.

Står det til regeringen, skal registreringsafgiften på elbiler fra nytår stige fra 20 pct. til 65 pct., hvis det ikke lykkes et folketingsflertal at blive enige om en fortsat afgiftsrabat til elbiler med afsæt i den kommende elbilkommissions anbefalinger.

Eksempler

Hyundai Kona 64 kWh

  • Afgift i 2020: 0 kr.
  • Afgift i 2021: 11.150 kr.

VW ID.3 58 kWh Family

  • Afgift i 2020: 0 kr.
  • Afgift 2021: 80.959 kr.

Kilde: FDM.

Foreløbig har elbilkommissionen til gode at præsentere sit bud på fremtidens bilafgifter, men allerede nu advarer AutoBranchen Danmark om, at en tredobling af afgiften vil sende elbilsalget i gulvet.

»Hvis regeringens finanslovsforslag gennemføres, vil salget bremse kraftigt op,« siger adm. Gitte Seeberg.

Hun forklarer meldingen med, at elbiler er langt dyrere at producere end benzin- og dieselbiler. Derfor er det nødvendigt med en afgiftsrabat, hvis salget af elbiler ikke skal gå i dørken.

FDM peger på sin hjemmeside på, at for Danmarks mest populære elbil, Tesla Model 3 i Long Range-udgaven, vil en afgift på 65 pct. betyde et prishop på godt 135.000 kr.

På samme vis vil den øjeblikkelige storsællert fra Ford, Ford Kuga plugin-hybrid, blive ramt af en afgiftsstigning på 93.000 kr., lyder det.

»Skal elbilsalget ikke gå helt i stå om få måneder, haster det med en afklaring af afgifterne på elbiler,« siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM.

Allerede i regeringens finanslovsudspil til 2020 blev spørgsmålet om en fortsat lav afgift på elbiler til hjørne med en melding om, at »finansieringsudeståendet fra 2021 og frem håndteres som led i den samlede finansiering af omstillingen af bilparken, der vil blive besluttet bl.a. med afsæt i anbefalingerne fra kommissionen for grøn omstilling af personbiler i Danmark.«

Skal elbilsalget ikke gå helt i stå om få måneder, haster det med en afklaring af afgifterne på elbiler.

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM

Derfor er situationen i dag, at et folketingsflertal inden nytår både skal blive enige om de fremtidige elbilafgifter og finde pengene til at finansiere en eventuel rabat for at undgå, at afgiften på elbiler mere end tredobles.

Fra flere sider forlyder det, at elbilkommissionen, der har tidligere Dong-topchef Anders Eldrup som formand, præsenterer et udspil til fremtidens bilafgifter næste uge.

Optakten til endnu et politisk slagsmål om afgiften på elbiler kommer på et tidspunkt, hvor elbilsalget brager frem.

Med udgangen af juli var der solgt ca. 4.200 elbiler og omkring 7.000 plugin-hybrider. Det svarer til 10,5 pct. af det samlede bilsalg til og med juli, anfører FDM.

BRANCHENYT
Læs også