Privatøkonomi

Sms-kode koster bankkunde dyrt: I stedet for at betale 80 kr. blev han franarret 18.843 kr.

En bankkunde modtog et tilbud om billige flybilletter. Men i stedet for billige flybilletter, blev han franarret 18.843 kr.

Et tilbud om billige flybilleter er endt som en dyr affære for en Jyske Bank-kunde, viser en ny afgørelse. Foto: Colourbox.com.

Det handler om at se sig godt for, inden man bruger betalingskort på nettet. Det viser en principiel afgørelse fra Det finansielle ankenævn i en sag, der i udgangspunktet handler om »specielle jubilæumskuponer« til blot 80 kr.

»Du betaler kun 80 kr., og senere kan du bruge din nye kupon til at bestille to flybilletter til verden!«, lød det lokkende i en mail, som en Jyske Bank-kunde modtog i december 2019.

Undgå phishing
Phishing sker typisk ved, at du modtager en e-mail, hvor afsenderen forsøger at få dig til at udlevere dine personlige oplysninger eller betale småbeløb med udsigt til en stor gevinst/besparelse.
  • Modtager du en phishing mail, skal du ikke reagere på denne.
  • Har du allerede videregivet dine oplysninger, så sørg for at standse skaden ved at få spærret dit betalingskort eller dit NemID og kontakt din bank mhp. at stoppe overførslen.
  • Er der sket et misbrug så anmeld det via politi.dk

Kunden klikkede på et vedhæftet link, hvorefter han modtog en sms-kode, som skulle bruges til betalingen, der blev foretaget af et MasterCard udstedt af SEB Kort Bank.

Af sms-koden fremgik det af en medfølgende tekst, at kunden accepterede at betale 25.790 s.kr. svarende til 18.843 kr.

Der var altså ikke længere tale om et kupontilbud til 80 kr. Alligevel tastede kunden sms-koden, hvorefter der blev trukket 18.843 kr. på hans konto i Jyske Bank.

Da det stod klart for kunden, at der var tale om snyd, forsøgte han uden held at stoppe betalingen.

Hvis du takker ja til et tilbud og får tilsendt en sms-kode, så læs hele beskeden.

Susanne Aamann, forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Efterfølgende klagede han til SEB Kort Bank, som stod bag transaktionen, som afviste klagen med, at »transaktionen er korrekt registreret«.

Det førte i januar 2020 til, at kunden indbragte både Jyske Bank og SEB Kort Bank for Det finansielle ankenævn med krav om at få pengene tilbage.

»Hvis du takker ja til et tilbud og får tilsendt en sms-kode, så læs hele beskeden,« siger Susanne Aamann, forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med direkte afsæt i klagesagen.

Begge banker nægtede at punge ud med henvisning til, at alt var foregået korrekt fra deres side af bordet.

»Derudover burde klageren have indset – også henset til mediedækningen af tilsvarende sager – at tilbuddet var for godt til at være sandt,« mener bankerne ifølge sagsakterne.

Ligeledes peger de to banker på, at det i forbindelse med sms-koden direkte fremgik, at koden ville udløse en betaling på 25.790 s.kr.

Ankenævnet slår fast, at selv om der tydeligt er tale om, at kunden er blevet svindlet, så ændrer det ikke på, at han burde have nærstuderet sms-beskeden, før han tastede koden og åbnede for overførslen af de 25.790 s.kr.

Ydermere var der ikke tale om, at kunden på nogen måde var presset i situationen, som hvis der var tale om et telefonopkald, hvor personen i den anden ende af røret kræver handling her og nu, fastslår ankenævnet.

Da det anvendte MasterCard ikke er udstedt af Jyske Bank, finder ankenævnet ikke, at Jyske Bank på nogen måde kan klandres i sagen. Det samme er tilfældet med SEB Kort Bank, lyder afgørelsen.

Resultatet bliver, at kunden hænger på hele regningen, fordi han uden videre tastede en sms-kode uden at have læst hele tekstbeskeden.

Bankkunden har i forbindelse med klagesagen oplyst, at han aldrig har modtaget hverken flybilletter eller jubilæumskuponer fra det anførte flyselskab.

BRANCHENYT
Læs også