Privatøkonomi

Sms-kode koster bankkunde dyrt: I stedet for at betale 80 kr. blev han franarret 18.843 kr.

En bankkunde modtog et tilbud om billige flybilletter. Men i stedet for billige flybilletter, blev han franarret 18.843 kr.

Artiklens øverste billede
Et tilbud om billige flybilleter er endt som en dyr affære for en Jyske Bank-kunde, viser en ny afgørelse.

Det handler om at se sig godt for, inden man bruger betalingskort på nettet. Det viser en principiel afgørelse fra Det finansielle ankenævn i en sag, der i udgangspunktet handler om »specielle jubilæumskuponer« til blot 80 kr.

»Du betaler kun 80 kr., og senere kan du bruge din nye kupon til at bestille to flybilletter til verden!«, lød det lokkende i en mail, som en Jyske Bank-kunde modtog i december 2019.

Kunden klikkede på et vedhæftet link, hvorefter han modtog en sms-kode, som skulle bruges til betalingen, der blev foretaget af et MasterCard udstedt af SEB Kort Bank.

Af sms-koden fremgik det af en medfølgende tekst, at kunden accepterede at betale 25.790 s.kr. svarende til 18.843 kr.

Der var altså ikke længere tale om et kupontilbud til 80 kr. Alligevel tastede kunden sms-koden, hvorefter der blev trukket 18.843 kr. på hans konto i Jyske Bank.

Da det stod klart for kunden, at der var tale om snyd, forsøgte han uden held at stoppe betalingen.

Hvis du takker ja til et tilbud og får tilsendt en sms-kode, så læs hele beskeden.

Susanne Aamann, forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Efterfølgende klagede han til SEB Kort Bank, som stod bag transaktionen, som afviste klagen med, at »transaktionen er korrekt registreret«.

Det førte i januar 2020 til, at kunden indbragte både Jyske Bank og SEB Kort Bank for Det finansielle ankenævn med krav om at få pengene tilbage.

»Hvis du takker ja til et tilbud og får tilsendt en sms-kode, så læs hele beskeden,« siger Susanne Aamann, forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med direkte afsæt i klagesagen.

Begge banker nægtede at punge ud med henvisning til, at alt var foregået korrekt fra deres side af bordet.

»Derudover burde klageren have indset – også henset til mediedækningen af tilsvarende sager – at tilbuddet var for godt til at være sandt,« mener bankerne ifølge sagsakterne.

Ligeledes peger de to banker på, at det i forbindelse med sms-koden direkte fremgik, at koden ville udløse en betaling på 25.790 s.kr.

Ankenævnet slår fast, at selv om der tydeligt er tale om, at kunden er blevet svindlet, så ændrer det ikke på, at han burde have nærstuderet sms-beskeden, før han tastede koden og åbnede for overførslen af de 25.790 s.kr.

Ydermere var der ikke tale om, at kunden på nogen måde var presset i situationen, som hvis der var tale om et telefonopkald, hvor personen i den anden ende af røret kræver handling her og nu, fastslår ankenævnet.

Da det anvendte MasterCard ikke er udstedt af Jyske Bank, finder ankenævnet ikke, at Jyske Bank på nogen måde kan klandres i sagen. Det samme er tilfældet med SEB Kort Bank, lyder afgørelsen.

Resultatet bliver, at kunden hænger på hele regningen, fordi han uden videre tastede en sms-kode uden at have læst hele tekstbeskeden.

Bankkunden har i forbindelse med klagesagen oplyst, at han aldrig har modtaget hverken flybilletter eller jubilæumskuponer fra det anførte flyselskab.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.