Privatøkonomi

750.000 elbiler i 2030: Sådan vil prisen være i morgen

Elbilkommisionen har regnet på 15 års ejerskab af bilen i deres forslag til at få flere grønne biler på vejene. Det er bare ikke holdbart ifølge Danske Bilimportører, der har regnet på, hvad bilen kommer til at koste hos forhandleren.

Elbilkommission præsenterede mandag d. 7. september deres rapport om et grønt bilafgiftssystem. (Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix)

Nogle elbiler bliver dyrere, plug-in hybriderne bliver billigere og helt overraskende er det, at benzinbilerne også bliver billigere.

De Danske Bilimportører har regnet på Eldrup-kommisionens forslag om veje til grøn beskatning af biler. Kommisionsformand Anders Eldrup fremlagde i alt fire forskellige modeller, afhængig af hvor mange nul- og lavemmisionsbiler der ønskes fra politisk hold på de danske veje i 2030. Kommisionen anbefalede selv den såkaldte model 3, der er udregnet efter tilstedeværelsen af 750.000 lavemmisionsbiler på de danske veje i 2030.

Kommisionen har gennem deres arbejde regnet på, hvor meget bilerne kommer til at koste over 15 år. Det kan du læse om her. De Danske Bilimportørers beregninger baserer sig istedet på, hvad bilerne kommer til at koste hos forhandleren, hvis kommisionens model 3 bliver vedtaget og implementeret i morgen.

I følge Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører, er der en væsentlig forskel på de to beregningsmetoder.

»I vores øjne er prisskiltet hos forhandleren det, der primært skal drive udviklingen. Vi anderkender kommisionens tilgang til, at man skal kigge over bilens levetid i forhold til prisen, men det er de færreste mennesker, der ejer en bil i 15 år. Det er langt mere kortsigtet, folk handler bil efter,« forklarer han.

Kommisionens beregninger dækker over løbende afgifter, herunder drivmiddelafgifter, som dækker f.eks el og benzin. Her viser beregningerne, at elbilen er væsentlig billigere at eje over en 15-årig periode sammenlignet med benzin- eller dieselbilerne. Prisskiltet hos forhandleren vil dog være højere for elbilen, ud fra Danske Bilimportørers beregninger, som ses nedenfor. Modellerne er udvalgt efter de mest solgte og mest repræsentative ud fra den klasse, modellen tilhører.


Elbiler - i kr. I dag I morgen Ændring
Hyundai Kona EV DCT 306.015 306.015 0
Renault Zoe R110 52 kWh AUT 235.919 235.919 0
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 452.483 478.856 26.382
Audi E-Tron 55 355 HK Quattro 752.393 760.215 7.822
Plug-in hybrider - i kr. I dag I morgen Ændring
Kia Niro 1.6 GDI 5-dørs DCT 6 279.079 263.998 -15.081
Volkswagen Passat 1.4 TSI 218 DSG6 433.004 340.240 -92.764
Ford Kuga 2.5 225 HK CVT 280.049 265.559 -14.490
Benzin - i kr. I dag I morgen Ændring
Citroen C3 1.2 PureTech 82 131.510 110.187 -21.323
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 DSG7 212.711 202.610 -10.101
Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT 344.591 351.012 6.421
Diesel - i kr. I dag I morgen Ændring
Peugeot 208 BlueHDI 100 5-Dørs 179.859 185.853 5.994
Mercedes-Benz C-Klasse C220 D Stationcar 9G-Tronic 567.055 574.264 7.209
Skoda Octavia 2.0 TDI 150 Combi DSG7 283.989 281.291 -2.698

Kilde: De Danske Bilimportører

BRANCHENYT
Læs også