Privatøkonomi

Analyse: Danmark er det tredjedyreste land i Europa at eje en elbil

En ny analyse viser, at Danmark er langt nede på listen over de mest attraktive lande at eje og køre en elbil i Europa. Ifølge leasingdirektør skal det være billigere at eje en elbil, hvis ambitionen om 500.000 elbiler i 2030 skal nås.

De samlede omkostninger til at køre en elbil sender Danmark op som det tredjedyreste land at eje og køre i elbil. Foto: Jens Overgaard

I Danmark koster en gennemsnitlig lille eller mellemstor elbil 5.930 kr. om måneden i omkostninger. Det placerer Danmark på en tredjeplads på listen over de dyreste europæiske lande at eje og køre en elbil, kun overgået af Finland og Schweiz.

Det viser en ny analyse foretaget af leasingvirksomheden LeasePlan.

»Vores analyse viser, at elbiler næsten er kommet ned på samme prisniveau som benzin- og dieselbiler, når vi kigger på hele Europa. Det gælder desværre ikke i Danmark, hvor priserne falder langsommere end i andre lande. Med tanke på Eldrup-kommissionens anbefalinger og regeringens målsætning om at nå 500.000 elbiler er der akut behov for initiativer, der kan gøre det attraktivt at vælge elbil, så vi når i mål med vores fælles grønne ambitioner,« siger Michael Olsen, adm. direktør i LeasePlan Danmark.

Analysen undersøger udgifterne til benzin-, diesel- og elbiler i 18 europæiske lande. Den sammenligner de totale omkostninger til en lille eller mellemstor bil, herunder til reparationer, vedligeholdelse, dæk, afskrivning, renter, forsikringer, vejafgifter, moms samt brændstof eller opladning.

Grækenland er det billigste land at eje en elbil i Europa ifølge analysen. Her kan man spare ca. 1.500 kr. om måneden sammenlignet med Danmark. Hos vores naboer i nord koster elbilen gennemsnitligt 350 kr. mindre om måneden i Norge og 1.214. kr. mindre i Sverige, sammenlignet med Danmark.

Det er især afskrivninger på elbilen, der udgør en stor del af den samlede omkostning. Disse udgør 59 pct. af elbilernes samlede omkostninger over de første fire år. Denne andel er højere for elbilen, hvis man sammenligner med de konventionelle biler. Det skyldes, ifølge Michael Olsen, batteriet og det lave udvalg af elbiler.

»Vi forventer, at afskrivningen på elbiler vil blive lavere over de kommende år, efterhånden som der kommer nye modeller på markedet. Men for at komme dertil er vi nødt til at søsætte initiativer, der kan gøre det billigere for danske forbrugere og virksomheder at vælge elbil. På den måde kan vi øge efterspørgslen på elbiler, og det vil resultere i bedre batterier på sigt,« siger han.

Nedenfor kan du selv dykke ned i hvad omkostningerne til en elbil i de forskellige europæiske lande løber op i.

BRANCHENYT
Læs også