Privatøkonomi

Coronakrisen har gjort danskerne vilde med nethandel

Især den anden nedlukning har fået danskerne til at handle online, viser tal fra Danske Bank. Hvad der tidligere især var udbredt i hovedstaden, har alle dele af landet nu taget til sig.

Rene Sonne Hansen (th.) driver modebutikken Hinges Hus i Ringkøbing, der under nedlukningen også har satset mere på digitalt salg via bl.a. sociale medier og egen webbutik. Foto: Casper Dalhoff.

Onlinehandel er ikke længere et københavnerfænomen for travle børnefamilier. Selv vestjyderne, der stædigt har holdt fast i at komme ud i butikkerne, er hoppet med på bølgen under coronakrisen.

Det viser tal for danskernes onlinehandel med betalingskort og Mobilepay fra Danske Bank.

Danske Banks privatøkonom Louise Aggerstrøm peger på, at særligt i denne anden nedlukning har danskerne brugt penge på nethandel.

»Forbruget i nogle af de nedlukkede brancher er faldet mindre under anden nedlukning – på trods af, at det var langt flere typer forretninger, der var omfattet af nedlukningen i denne omgang end den første,« siger hun.

»Det er simpelthen, fordi onlinehandlen har klaret sig så godt.«.

Københavnerne er stadig danmarksmestre i nethandel. Men afstanden til resten af regionerne er skrumpet markant.

I 2019 udgjorde københavnernes onlineforbrug 32 pct. af deres samlede forbrug. I januar i år var onlineforbrugets andel steget til 51,9 pct.

Den største stigning i brugen af nethandel er sket i Vestjylland. I 2019 lagde vestjyderne 23,7 pct. af forbruget online. I januar i år var onlinehandlen i regionen steget til 41,5 pct.

Detailhandelsbutikkerne var tvangslukkede i januar, men cheføkonom i Dansk Erhverv, Tore Stramer, forventer, at tendensen med stigende onlineforbrug er kommet for at blive, selv om butikkerne nu er genåbnet.

»Coronakrisen har skubbet en udvikling, som var undervejs i forvejen, og mange har opdaget, at det kan have sine fordele at købe både madvarer og tøj online. Det er nemt at hente en pakke, bytte, betale og finde rundt på hjemmesiderne,« siger han og tilføjer:

»Det er især bemærkelsesværdigt, hvor stor stigningen i onlinehandlen har været under den anden nedlukning, og i hvor høj grad det skyldes, at man også i de dele af landet, hvor onlinehandel var mindst udbredt, nu er hoppet over.«

René Sonne Hansen driver en modetøjsforretning i Ringkøbing og har selv mærket kundernes velvilje til at købe ind over nettet – blandet andet via livesalg på Facebook.

»I takt med at pandemien har ramt, må der jo gås nye alternative veje i afsætningen som detailhandler, og kunderne her har taget det digitale salg til sig,« siger René Sonne Hansen.

Også når det kommer til dagligvarehandel på nettet, er danskernes forbrug under forandring. Det er dog stadig i høj grad et hovedstadsfænomen.

I januar lå 10 pct. af dagligvareforbruget i København på onlineforbrug, mens tallet for Østjylland var 5 pct. og 3 pct. i Vestjylland.

BRANCHENYT
Læs også