Privatøkonomi

Udbudsprisen på sommerhuse nåede sit højeste niveau nogensinde i marts

Det seneste år er udbudsprisen på sommerhuse steget så meget, at den nu ligger over niveauet fra tiden inden finanskrisen.

Der er blevet skruet op for udbudsprisen på sommerhuse. Foto: Carsten Ingemann

Der er blevet skruet så meget op for udbudspriserne på sommerhusmarkedet, at der nu skal føjes en ny side til rekordbøgerne. Det seneste år er udbudsprisen banket i vejret. Det viser nye tal fra finanssektorens brancheorganisation Finans Danmark.

»Det er første gang, at prisskiltet på et fritidshus kommer op over det niveau, som fritidshuse stod til salg for under prisfesten på boligmarkedet i 00’erne,« skriver Lise Nytoft Bergmann, der er boligøkonom i Nordea Kredit, i en kommentar.

Den tidligere rekord stammer fra maj 2008. Her lå den gennemsnitlige udbudspris på 21.609 kr. pr. kvadratmeter. I marts i år nåede den op på 22.367 kr. pr. kvadratmeter.

Et gennemsnitligt sommerhus på 80 kvadratmeter bliver dermed sat til salg for 1.789.000 kr. For et år siden lød udbudsprisen på 1.500.000 kr. Det svarer til, at udbudsprisen er steget med 19,3 pct. det seneste år, og alene i marts steg udbudsprisen med 4,1 pct.

»Det er et stort hop på en enkelt måned,« lyder det fra Lise Nytoft Bergmann.

Hvad der præcis ligger bag den markante stigning i marts er endnu ikke klart, lyder det fra Nordea Kredit. Men der er formentlig flere faktorer, som ligger bag.

»Når udbudsprisen stiger, kan det både skyldes, at sælgerne sætter prisen op, at nye fritidsboliger sættes til salg for højere priser, eller at det er de billige fritidshuse, der er blevet solgt i den forgange måned, hvorfor de tilbageværende og dyrere boliger stadig står til salg,« lyder det fra Lise Nytoft Bergmann.

Hun peger samtidig på, at udbuddet af sommerhuse med et til salg skilt på grunden også kan spille ind. Selv om det steg i marts, er det blevet halveret det seneste år.

»Der er i øjeblikket ikke ret meget til salg, så ejendomsmæglerne er sultne efter at få flere varer på hylderne. Ét af de parametre, de konkurrerer på, er prisen, og derfor har de en stor interesse i at sætte udbudsprisen op, hvis de vel at mærke mener, at der er købere til prisen. Det gælder så at sige om at sætte den højest mulige realistiske salgspris for at få lokket sælgerne til,« påpeger Lise Nytoft Bergmann.

BRANCHENYT
Læs også