Bankkunder skal have individuel besked om negative renter
Finanstilsynet strammede sidste år retningslinjerne for opkrævning af negative renter.
Bankkunder skal have individuel besked om negative renter, viser en afgørelse fra Pengeinstitutankenævnet.
I en ny kendelse slås det fast, at Sparekassen for Nørre Nebel og Omegn skal tilbageføre negative renter til en kunde frem til 1. maj i år.
Den 16. november 2020 strammede Finanstilsynet retningslinjerne for opkrævningen af negative renter, fordi der er tale om det, tilsynet betegner som en betydelig ændring af bankkundernes vilkår.
»Derfor er det ikke tilstrækkeligt at indsætte en annonce i dagspressen eller lægge en notits op på hjemmesiden, hvis et pengeinstitut indfører negative renter. Kunderne skal have individuel besked om denne ændring i deres økonomiske situation,« skrev Finanstilsynet den 16. november sidste år.
Indtil da var det ifølge Finanstilsynet nok at varsle negative renter som andre ændringer - altså via hjemmesiden eller dagspressen.
Men Pengeinstitutankenævnet tager udgangspunkt i de nye retningslinjer og fejer dermed de gamle af bordet. Ankenævnet skriver bl.a. i sin afgørelse:
»Indførslen af negativ rente på klagerens indlånskonto var væsentlige prisændringer eller indførelse af nye priser, som skulle varsles ved individuel kommunikation. Dette gælder uanset, om der foreligger en udtalelse herom fra Finanstilsynet.«
Først i marts i år fik sparekassens kunde et personligt varsel. Som andre banker er Sparekassen Nr. Nebel og Omegn begyndt at følge de nye retningslinjer.
Da den type ændringer skal varsles en måned i forvejen, gælder de først fra 1. maj i dette tilfælde.
Der er tale om en afgørelse i en konkret sag. Kendelser fra Pengeinstitutankenævnet er ikke generelle eller principielle for hele branchen. Der tages stilling fra sag til sag.