Privatøkonomi

Test: Er Hyundai Ioniq 5 virkelig bedre end VW ID.4

Test: Den nye Hyundai Ioniq 5 er årets måske mest omtalte elbil, men kan den leve op til forventningerne? Og kan koreaneren slå Volkswagen ID.4, som er den mest solgte elbil i år? Få svaret her i testduellen.

Hyundai Ioniq 5 (tv.) er den visuelt mest interessante bil med sine kantede, men moderne retrolinjer. Bilen møder den blødere VW ID.4 i en duel. Foto: Christian Schacht Interiøret i Ioniq 5 er bygget op med to skærme og en stribe klassiske betjeningsknapper. Generelt fungerer det godt, men kvaliteten imponerer ikke. Foto: Christian Schacht Ioniq 5 er en stor vogn, og ikke mindst en meget lang akselafstand sikrer endnu bedre pladsforhold end i den ellers rummelige ID.4. Foto: Christian Schacht Interiøret i en ID.4 er meget minimalistisk, og betjeningen kan let drille, da der næsten ingen fysiske knapper er. Foto: Christian Schacht Det stærkeste kort ved Ioniq 5 er den lynhurtige opladning, der sker dobbelt så kvikt ved en lynlader som i en ID.4. Foto: Christian Schacht Folkevognen kører en smule mere komfortabelt og har en fordel med sin meget korte venderadius. Foto: Christian Schacht Ioniq 5 er den kvikkeste af de to og har mulighed for at køre med kraftig motorbremse, så man næsten ikke behøver at bruge bremsepedalen. Foto: Christian Schacht

Duel på sværd er kun acceptabel, hvis det er umuligt at udpege sejrherren på forhånd. Sådan var tankegangen i forne tider, hvor duellerne ofte ende med døden. Så drabeligt går det trods alt ikke til i JP Biler, og så alligevel.

Udfordreren er nemlig den nye Hyundai Ioniq 5, årets måske mest omtalte elbil, der møder ingen ringere end Danmarks mest solgte elbil, Volkswagen ID.4. ..

Læs også