Privatøkonomi

Danskerne betaler bankgebyr i blinde

En stor del af danskerne aner ikke, hvad det koster dem at være bankkunde, men reagerer stærkt på prisen for negative renter.

Artiklens øverste billede
Ann Lehmann Erichsen er selvstændig forbrugerøkonom. Bag sig har hun mere end 15 år som Nordea forbrugerøkonom. Foto: Nordea/Arkiv.

Langt de fleste danskere aner ikke, hvad de betaler for at være kunde i banken. Faktisk mener op mod hver femte, at det er gratis at have en basis konto med betalingskort og netbank. Det er lykkedes for bankerne at gøre det meget svært at gennemskue, hvad gebyrniveauet er, vurderer selvstændig forbrugerøkonomom Ann Lehmann Erichsen.

»Skønt danskerne hader gebyrer, er de tilsyneladende meget lidt følsomme overfor de stigende bankgebyrer. Min påstand er, at det skyldes, at de ikke aner, hvad de betaler. Samtidig kan vi nemlig se, at de negative renter har fået langt mere opmærksomhed hos kunderne. Så danskerne er altså følsomme overfor udgifter, de kan se,« siger Ann Lehmann Erichsen.

Hun har tidligere igennem en årrække har været forbrugerøkonom for Nordea.

Hendes vurdering understøttes af en ny You Gov undersøgelse lavet for den digitale bank Lunar. Her svarer kun 34 pct., at de ved, hvad de betaler for at være kunde i banken.

Godt hver femte mener, at den basale indlånskonto med betalingskort og netbank er gratis. Men i de fleste større banker er prisen 500-600 kr. om året, hvilket kun 6 pct. gætter på.

Seniorøkonom Morten Bruun Pedersen, Forbrugerrådet Tænk, hæfter sig også ved den kraftige reaktion på negative renter.

»Vi kan se, at når prisen er tydelig og klar, så reagerer danskerne. Vi kunne godt tænke os langt mere gennemsigtighed i priserne på at være kunde i den finansielle sektor for at se, om det ville føre til, at flere skiftede bank og derved understøttede konkurrencen,« siger Morten Bruun Pedersen.

Direktør i Coop Bank Allan Nørholm påpeger, at der er stor forskel på, om man skal vurdere en banks samlede værditilbud med tilhørende priser i forbindelse med et bankskifte, eller om man bare skal flytte indlån fra en bank til en anden.

»Ofte betyder indlånssatsen langt mindre end gebyrerne for den enkelte, men negative renter kan i højere grad end gebyrer få følelserne frem,« konstaterer Allan Nørholm.

Det er komplekst som privatkunde at skaffe sig oplysninger om de forskellige priser. Og du kan ikke sammenligne bankerne på tværs, fordi deres gebyrpakker er vidt forskellige

Direktør Marlene Nørgaard Carolus, MyBanker

Fintechvirksomheden MyBanker hjælper årligt tusindvis af familier med at skifte bank. Her kalder adm. direktør Marlene Nørgaard Carolus bankernes priser for en jungle.

»Man får ganske vist en gebyroversigt hvert år, men her kan du eksempelvis ikke se bankens kursskæring, når du bruger dit betalingskort i udlandet. Det er komplekst som privatkunde at skaffe sig oplysninger om de forskellige priser. Og du kan ikke sammenligne bankerne på tværs, fordi deres gebyrpakker er vidt forskellige,« siger Marlene Nørgaard Carolus.

Den digitale bank Lunar er en af de nyeste danske banker. Banken har bl.a. slået sig op på lave gebyrer, men oplever ikke, at det er noget, danskerne har fokus på.

»Priserne i de traditionelle banker er meget svære at gennemskue. Vi oplever, at der er mange kunder, som tror, at de ikke betaler noget som helst i deres bank. Helt modsat kan vi se, at negative renter gør en kæmpe forskel for kunderne. Men trækker banken dig 900 kr. i negative renter, så er det også tydeligt, hvilket bestemt ikke er tilfældet ved gebyrer,« siger bankdirektør Anders Hartlev.

Han mener, det vil gøre en stor forskel for konkurrencen, hvis der blev stillet krav om større gennemsigtighed og sammenlignelighed af bankgebyrer

Efter at Lunar Bank besluttede at give positive renter på indlån op til 50.000 kr. og først at trække negative renter fra indlån over 250.000 kr., er kundetilgangen taget kraftigt til med over 80.000 nye danske kunder siden maj.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.