Privatøkonomi

Kørselsfradrag i historisk dyk – få overblikket på 2 minutter

Godt 1,1 mio. danskere bruger kørselsfradraget. Siden 2010 er det samlede årlige fradrag steget markant. Men i 2020 tog pendlerfradraget et markant dyk, viser nye tal.

Kørselsfradraget er populært. I 2020 benyttede 1.117.000 danskere fradraget for daglig transport til og fra arbejde. Foto: Jens Dresling/ Polfoto

Danskerne pendler i stigende grad til og fra arbejde, og det har over tid fyret gevaldigt op under det samlede kørselsfradrag. Men sidste år tog milliardfradraget et historisk dyk, viser en ny opgørelse.

Befordringsfradrag
  • Kørselsfradraget, der blandt de mest benyttede skattefradrag, har rødder tilbage til 1959.
  • Det er Skatterådet, der fastsætter de årlige kilometersatser på baggrund af en indstilling fra Skatteministeriet.
  • Det sker typisk på et møde i november, hvor næste års befordringsfradrag fastlægges med afsæt i alt fra forventningerne til benzinprisen til prisen på bl.a. dækskift, service og bilvaske.

Befordringsfradrag 2021:

  • 0-24 km: Intet fradrag
  • 25-120 km: 1,90 kr. pr. km
  • Over 120 km: 0,95 kr. pr. km*

*I udvalgte kommuner gælder et forhøjet fradrag på 1,90 kr. pr. km. ud over 120 km.

Kilde: Skatteministeriet.

1. Tallene. Godt 1,1 mio. danskere pendlere dagligt til og fra arbejde. Tallet har været stigende over tid. Det samme har afstanden. Begge dele sætter tydelige spor i kørselsfradraget. I 2010 trak pendlerne samlet 12,6 mia. kr. fra i skat. I 2019 var tallet vokset til 19,5 mia. kr. – en stigning på 55 pct. Udviklingen tog dog en radikal drejning sidste år. I 2020 dykkede det samlede fradrag nemlig 15 pct. til 16,6 mia. kr., viser nye tal fra Skatteministeriet.

2. Corona. Årsagen til det historiske dyk skal uundgåeligt findes i coronapandemien, som siden marts 2020 betød skiftende nedlukninger af Danmark. Mens titusindvis af privatansatte i perioder var henvist til at arbejde på hjemmekontor, var landets omkring 800.000 offentligt ansatte nærmest parkeret permanent på hjemmekontor i 2020 uden krav på kørselsfradrag.

3.  Skatterådet. Med til at trække det samlede kørselsfradrag ned var også, at Skatterådet, som fastsætter de løbende fradragssatser, valgte at skrue ned for 2020-satserne. Fra 2019 til 2020 faldt fradraget med ca. 1 pct., hvilket bl.a. blev forklaret med en forventning om lavere benzinpriser. Forklaringen gik igen, da Skatterådet sidste år sænkede satserne for 2021 med yderligere 3 pct. til 1,90 kr. pr. kørt kilometer. Mens Skatterådet ventede en gennemsnitlig benzinpris i 2021 på 11,31 kr., lå listeprisen primo 2021 på 11,34 kr. I dag viser prisskiltet 14,69 kr.

4. Bonusinfo. Ud over benzinprisen opererer Skatterådet bl.a. med et løbende værditab som en del af pendleres udgifter ved f.eks. at tage bilen til og fra arbejde. I 2020 blev værditabet »skønsmæssigt« fastsat til 0,25 kr. pr. kørt kilometer – det samme beløb som Skatterådet har opereret med siden 2005. Den fastlåste sats betyder, at alene inflationen over tid har skåret 24 pct. af det skønnede værditab. Skatterådet ventes at offentliggøre 2022-satserne næste uge.

Læs også