Privatøkonomi

Analyse fra ejendomsmæglerkæde viser, at altaner kan have fået en mindre effekt på prisen på en lejlighed

Kvadratmeterprisen for en ejerlejlighed med en altan ligger mere end 1.000 kr. over kvadratmeterprisen for en lejlighed uden altan, viser analyse fra Home.

Altaner er stadig en eftertragtet vare. Men den effekt, altanen har på prisen er ikke længere helt så stor, indikerer en analyse fra ejendomsmæglerkæden Home. Foto: Anders Rye Skjoldjensen

Noget kan tyde på, at en altan ikke løfter prisen på en ejerlejlighed helt så meget, som den tidligere har gjort. Det er i hvert fald, hvad en ny analyse fra ejendomsmæglerkæden Home indikerer.

I analysen har man i Home set på alle solgte ejerlejligheder eksklusive projektsalg, og analysen viser, at kvadratmeterprisen for ejerlejligheder med altan ligger 1.368 kr. over prisen for ejerlejligheder uden altan. Det svarer til en forskel på 2,8 pct.

Til sammenligning lå prisforskellen på en lejlighed med altan og en lejlighed uden altan i 2018 på over 1.635 kr. svarende til en forskel på 4,1 pct. Ifølge Michael Hammerbak, der er indehave af Home Vesterbro og Home Christianshavn, er der en meget enkel forklaring.

»Det er ganske almindelig udbud og efterspørgsel. Der er den samme efterspørgsel, men der er et stigende antal lejligheder med altan,« siger Michael Hammerbak.

»De ældre lejligheder har fået altaner, og stort set alle nybyggede lejligheder har en altan. F.eks. har stort set alle nye lejligheder i Carlsberg Byen en altan. Bortset fra lejlighederne i højhusene. Dermed er udbuddet blevet større, så det er ikke lige så eksklusivt længere med en altan, for mange flere har en,« siger Michael Hammerbak.

Salgspris Med altan i kr. Uden altan i kr. Forskel i pct.
2021         50.981              49.613  2,8
2020         44.404              43.108  3
2019         41.401              39.804  4
2018         41.267              39.632  4,1
2017         38.936              38.026  2,4

At prisforskellen er blevet lidt mindre, er altså ikke udtryk for, at altaner er blevet mindre populære, lyder det fra ejendomsmægleren.

»Det er stadig en eftertragtet vare. Coronakrisen har nok også været med til at gøre det mere eftertragtet, da den kan fungere som et åndehul. Så på den måde er det noget, folk har tænkt mere på,« siger Michael Hammerbak.

»Det er stadig sådan, at når vi skriver folk op i vores kundekartotek, så har en meget stor del af dem som kriterie, at der skal være en altan,« siger Michael Hammerbak, der samtidig påpeger, at det generelt er en god investering at få en altan.

»Grundreglen er, at en altan er den eneste investering, hvor man ved, at den er godt givet ud. Der får man pengene igen en til en, og mange gange får man mere igen,« siger Michael Hammerbak, der samtidig påpeger, at tallene for, hvor meget en altan hæver prisen, dækker over store forskelle.

»Størrelsen har meget stor betydning. Det er brugsværdien, der afgører effekten på prisen,« siger Michael Hammerbak.

Læs også
Top job