Privatøkonomi

Forhandlerne kæmper for at få fat i brugte biler: Bilejere kan få toppris for den brugte bil

Et skrantende salg af nye biler og stor efterspørgsel på brugte biler betyder, at forhandlere er parat til at betale dyrt for brugte biler.

Tal fra Bilbasen viser, at udbuddet af brugte biler ikke længere matcher efterspørgslen i markedet. Derfor er især nyere brugte biler i høj kurs. Foto: Daniel Hjorth /Polfoto

Danskerne hamstrer brugte biler som aldrig før, og det presser nu prisen på især nyere brugte biler i vejret.

Udvikling i grøn bilpark

1. I 2021 ventes der at blive importeret omkring 30.000 brugte eldrevne biler stigende til fremover 50.000-70.000 biler med 2022 som et overgangsår.

2. I oktober og november har salget af spritnye eldrevne biler ligget på tæt ved halvdelen af det samlede nysalg af personbiler. Med afsæt i et årligt salg på ca. 200.000 nye personbiler ventes det at betyde, at der kommer plader på 100.000 spritnye eldrevne biler hvert år frem mod 2026.

3. Endelig er forventningen, at der med udgangen af 2021 ventes at køre 140.000 grønne biler rundt på vejene.

4. Indregistrering af eldrevne biler i alt:

  • 2022: 130.000-150.000 styk
  • 2023: 150.000-170.000 styk
  • 2024: 150.000-170.000 styk
  • 2025: 150.000-170.000 styk

I alt 720.000-800.000 eldrevne biler.

Kilde: Bilbasen

Ifølge DI Bilbranchen steg priserne på brugte biler over en bred kam 7,5 pct. i 2021. Coronakrisen og mangel på mikrochips har sat i kæp i hjulet for mange bilproducenter i en grad, så leverancen af nye biler slet ikke kan følge med efterspørgslen.

Derfor har køberne rettet søgelyset mod brugtbilmarkedet, lyder meldingen i bilbranchen.

»Det har øget konkurrencen om de brugte biler, og det er med til at presse priserne op,« siger Jørgen Bomberg, direktør i Dansk Bilforhandler Union (DBFU).

Det har øget konkurrencen om de brugte biler, og det er med til at presse priserne op.

Jørgen Bomberg, direktør i Dansk Bilforhandler Union

Ifølge tal fra Bilbasen førte jagten på brugte biler i 2021 til 446.000 handler, hvilket er ny rekord.

Mens det rekordstore salg er godt nyt for bilejere, der skal af med en brugt bil, er det skidt nyt for forhandlerne, fordi de stigende indkøbspriser ikke slår igennem krone til krone i salgsprisen.

»Der er benhård konkurrence på brugtvognsmarkedet, og meget tyder på, at forhandlernes indtjening bliver udhulet, fordi de er parat til at acceptere noget af merprisen på de brugte biler for at holde gang i butikken,« siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i DI Bilbranchen.

Den udlægning er DBFU enig i.

»I det store hele koster situationen lidt på indtjeningen, fordi indkøbspriserne er steget mere end udbudspriserne,« siger Jørgen Bomberg.

I en tid hvor salget af nye biler halter, får bilforhandlerne alt andet lige færre brugte biler i bytte. Den udfordring har branchen indtil nu løst ved at skrue op for importen af nyere brugte biler anført af elbiler og plug-in hybridbiler, som der ifølge Bilbasen blev importeret ca. 30.000 af sidste år.

Hidtil har importbilerne løst en del af bilforhandlernes udfordringer med at have nok interessante biler på salgshylderne, men fra flere sider er meldingen, at krigen om de brugte biler tager til. Ikke bare i Danmark, men i hele Europa, som også er ramt af svigtende leverancer af nye biler.

»Indtil nu har vi set, at priserne på brugte biler er steget markant. Om det fortsætter, ved vi ikke, men der mangler jo brugte biler i hele Europa,« siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

De eldrevne bilers store popularitet understreges af, at der i 2021 blev solgt 65.329 spritnye elbiler og plug-in hybridbiler, hvilket er ny rekord.

Men sideløbende blev der i de første 11 måneder af 2021 handlet 18.491 eldrevne biler importeret fra udlandet - også ny rekord.

At brugte biler – herunder især grønne biler – er i høj kurs for øjeblikket, understreges af nye tal fra Bilbasen, der viser, at en brugt bil i gennemsnit sælges på bare seks uger med elbilerne VW ID.4, Tesla 3 og Skoda Enyaq som frontløbere med rekordlave liggetider på bare 13, 19 og 20 dage.

Læs også
Top job