Privatøkonomi

84.000 støtter borgerforslag om farvel til benzin- og dieselafgifter - nu venter folketingssalen

Et borgerforslag om at fjerne benzin- og dieselafgiften har på 15 dage samlet støtter nok til at blive drøftet af Folketingets partier.

Artiklens øverste billede
Et borgerforslag om at fjerne afgifter på benzin og diesel har på 15 dage fået støtte af knap 84.000 danskere. Foto: Ole Lind

Et borgerforslag om at fjerne alle afgifter på benzin og diesel har på bare 15 dage fået støtte af knap 84.000 danskere, og dermed står forslaget til at skulle drøftes af Folketingets partier.

»Aftalen mellem partierne er, at får et forslag stemmer nok, bliver det altid fremsat,« siger skatteordfører Dennis Flydtkjær (DF).

På bare et år er prisen på benzin steget 29 pct. til 16,09 kr., mens listeprisen på diesel er steget 39 pct. til 15,19 kr. Derfor forstår DF-ordføreren udmærket, hvorfor så mange støtter forslaget om at skære i afgifterne.

»Prisstigningerne gør, at det er blevet meget dyrere at køre i bil. For folk som måske kører 40-50 kilometer på arbejde hver dag, taler vi om en kæmpe merudgift,« siger Dennis Flydtkjær.

Umiddelbart har han dog svært ved at forestille sig et farvel til benzin- og dieselafgiften, som i 2022 ventes at indbringe statskassen 17,3 mia. kr. Hertil kommer momsindtægter fra afgifterne på yderligere 4,3 mia. kr.

I stedet tror DF-ordføreren mere på idéen om at lade Skatterådet skrue op for befordringsfradraget, da det direkte vil ramme den målgruppe, som er hårdest ramt af de galopperende brændstofpriser.

»Almindelige danskere kan i princippet lade være med at tage bilen, men det kan pendlere jo ikke. Beslutningen om befordringsfradraget er ganske vist uddelegeret til Skatterådet, men det forhindrer jo ikke, at partierne i Folketinget siger til skatteministeren, at fradraget skal hæves,« siger Dennis Flydtkjær.

For folk som måske kører 40-50 kilometer på arbejde hver dag, taler vi om en kæmpe udgift.

Dennis Flydtkjær (DF), skatteordfører

Han har af samme grund spurgt skatteminister Jeppe Bruus, om ministeren vil tage initiativ til at hæve befordringsfradraget for 2022. Ministeren har endnu ikke svaret.

Også V og K efterlyser et højere befordringsfradrag, mens skatteordfører Kathrine Olldag (R) overfor Fagbladet 3F peger på, at »fradraget er det eneste håndtag, vi kan skrue på for at hjælpe danskerne«.

I forvejen har FDM og Business Danmark, der er talerør for 29.000 danskere beskæftiget med salg og marketing, efterlyst et højere befordringsfradrag samt en stigning i kørselsgodtgørelsen, som er skattefrie kilometerpenge til ansatte, der bruger egen bil til arbejdsopgaver.

Netop Business Danmark støtter imidlertid også borgerslaget om at gøre op med afgifter på benzin og diesel.

»Staten høvler jo penge ind i moms og afgifter, når energipriserne stiger, mens borgerne betaler,« siger kommunikationschef Michael Krag-Svendsen.

Skatterådet har oplyst til Finans, at man vil drøfte befordringsfradraget på det næste rådsmøde, der finder sted den 22. marts.

Landets knap 1,2 mio. pendlere indrapporterede i 2019 – det seneste normalår - et samlet befordringsfradrag på 19,5 mia. kr. svarende til, at hver enkelt pendler trak 16.831 kr. fra i skat. Dengang var fradragssatsen på 1,98 kr. pr. kørt kilometer. I dag er den på 1,99 kr.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.