Privatøkonomi

Bilerne er tilbage på vejene, det samme er trængslen

Danskerne er tilbage i bilerne, og der er kommet flere lastbiler på vejene. Samtidigt melder DSB om fyldte tog.

Trafiktætheden på de danske veje vokser, og den er tilbage på samme niveau som i foråret 2019. Foto: Jens Dresling Trafiktætheden på de danske veje vokser, og den er tilbage på samme niveau som i foråret 2019. Foto: Ole Frederiksen/Ritzau Scanpix

Danskerne er fuldstændigt tilbage på vejene, og trafikken er lige så tæt, som den var i 2019. Det viser nye tal fra Vejdirektoratet.

På vejområdet er man ifølge Vejdirektoratet helt på niveau med situationen fra før covid-19, hvilket også kan ses på trængslen, mens man hos DSB melder om 97 pct. af de passagerer, der var før covid-19.

Projektleder hos Vejdirektoratet Niels Erik Moltved peger på, at udviklingen skyldes, at samfundet er åbnet igen, og færre arbejder hjemmefra.

I foråret 2020 var der 49 pct. færre personbiler på vejene end samme tid året før. I 2021 var der 17 pct. færre personbiler end i 2019. I dag er der ingen forskel på personbiler. Derimod er der 8 pct. flere varebiler og busser på vejene end i 2019.

Hos DTU vurderer specialkonsulent Hjalmar Christiansen, der står for undersøgelser af danskernes transportvaner, at der ikke er noget overraskende i, at trafikken er tilbage på samme niveau som i 2019.

Trafikudvikling

Udviklingen fra 2019-2022 i uge 14/15

2019-2020: Alle køretøjer: -43 pct./personbiler: -49 pct./vare- og lastbiler: -24 pct./busser: -34 pct.

2019-2021: Alle køretøjer: -14 pct./personbiler: -17 pct./vare- og lastbiler: -4 pct./busser: -12 pct.

2019-2022: Alle køretøjer: 0 pct./personbiler: -1 pct./vare- og lastbiler: +8 pct./busser: +8 pct.

Kilde: Vejdirektoratet

»Essentielt set er flertallet vendt tilbage til normalen, men der er stadig folk, der arbejder hjemmefra,« siger specialkonsulenten.

Han peger samtidig på, at folk, der skifter mellem at arbejde hjemme og møde på arbejdspladsen, har en tendens til at have en lidt længere afstand til jobbet, og »sådan ender vi med at få mere trafik ved hjemmearbejde«.

Flere i togene

Men udviklingen behøver ikke alene skyldes, at flere er tilbage på arbejde. Afdelingschef hos FDM Torben Lund Kudsk mener, at den øgede trafik også kan være påvirket af, at danskernes fritidstilbud er åbnet.

»To tredjedele af danskernes kørsel er på grund af ærinder og fritidsaktiviteter, og resten er på grund af arbejde. Vi har en aktiv fritid, og selv om befolkningen bliver ældre, så kører ældre mennesker endnu mere i bil i dag, fordi de er friskere, så man kan se, at det er folk uden for arbejdsmarkedet, der fylder vejene.«

Konsekvenserne af de stigende tal er, at der kommer mere trængsel på vejene, ifølge Torben Lund Kudsk.

»Der er jo ingen tvivl om, at det store tidstab, vi talte om inden covid, vil mange af os opleve igen, og det er jo træls at holde i kø. Myldretidstrafikken bliver større og større.«

Projektleder hos Vejdirektoratet Niels Erik Moltved mener, at der på grund af de høje brændstofpriser lige nu kommer en brydningstid, hvor flere søger mod offentlige transportmuligheder.

Det understøtter tal fra DSB. Ifølge underdirektør Niels-Otto Fisker nåede selskabet i april måned op på 97 pct. af det antal rejsende, man solgte før covid-19.

»Vi er stort set på samme niveau, når vi ser på antallet af rejser. Vi mangler lidt på S-togene og på regionaltogene på Sjælland, mens vi ligger højere, når det handler om rejser over Storebælt og rejser til udlandet,« forklarer Niels-Otto Fisker, der samtidig oplyser, at tallene er korrigeret for, at DSB i perioden har afgivet Svendborgbanen og banen fra Vejle til Struer til Arriva.

»Det er en blanding af billige orange-billetter og almindelig billetter. Det viser, at kunderne gerne vil tilbage. Og når det har været sværest at få kunderne tilbage på Sjælland, hænger det formentlig sammen med pendlingen, og hvordan folk arbejder i dag i forhold til før corona,« lyder det videre.

Læs også
Top job