Privatøkonomi

Lussing på 17.000 kr. om året: Skatteregning ved nye bilafgifter er ramt af akut vokseværk

En ændring af de grønne bilafgifter betyder ikke som først antaget en årlig skatteregning på ca. 3.600 kr. til firmabilejere. Regningen er på op mod 17.000 kr.

Artiklens øverste billede
En ændring af de grønne bilafgifter udskriver fra nytår store skatteregninger til både nuværende og kommende firmabilister med en plug-in-hybridbil. Foto: AP/Frank Augstein

En uventet skatteregning på 17.000 kr. om året. Det er, hvad der venter firmabilejere med en plug-in-hybridbil fra årsskiftet.

Skatteregningen er udløst af en ny aftale, der følger op på de grønne bilafgifter indført i december 2020.

»Hvis man kører i plug-in-hybridbil og har fri bil, vil skatteregningen blive lidt større fra 2023 og frem,« lyder det fra regeringen og de tre støttepartier, SF, Enhedslisten og De Radikale, om justeringen af 2020-reglerne.

Det er dog ikke en opfattelse, som skatteekspert i BDO, chefkonsulent Henning Boye Hansen, deler. Han mener derimod, at en ekstra skatteregning på op mod 17.000 kr., der ydermere indføres med tilbagevirkende kraft, næppe kan betegnes som lidt større.

»De konsekvenser, som nu tegner sig for de firmabilejere, der kører i plug-in-hybridbiler, vil efter min vurdering vække om ikke ramaskrig så alvorlig vrede, fordi de pågældende ikke har haft en jordisk chance for at undgå den merskat på ca. 1.400 kr. om måneden, som de nu kan se frem til,« siger Henning Boye Hansen.

I Business Danmark, der er talerør for 29.000 ansatte indenfor salg og marketing, fortæller kommunikationschef Michael Krag-Svendsen, at man allerede har fået flere henvendelser fra oprørte firmabilejere, men at endnu flere givetvis vil følge trop, når det efter ferien går op for folk, hvad den nye aftale i bund og grund betyder.

De konsekvenser, som nu tegner sig for de firmabilejere, der kører i plug-in-hybridbiler, vil efter min vurdering vække om ikke ramaskrig så alvorlig vrede.

Henning Boye Hansen, chefkonsulent i BDO

I første omgang var forståelsen nemlig, at aftalen, som i perioden 2023-2026 øger beskatningsgrundlaget på plug-in-hybridbiler med 30.000 kr. om året, betød, at det var beskatningsgrundlaget af selve bilen, der blev øget svarende til en årlig merskat på ca. 3.600 kr.

Men sådan forholder det sig ikke, viser svar fra Skatteministeriet til BDO. I stedet lægges de 30.000 kr. direkte oveni firmabilejernes beskatningsgrundlag ved at have fri bil.

»Det her er dybt urimeligt,« siger Michael Krag-Svendsen med henvisning til, at den markante skatteregning både rammer nuværende og kommende firmabilejere.

I forvejen af firmabilister ramt af reglerne om genberegning af beskatningsgrundlaget efter tre måneder. Mangel på nye biler har nemlig presset brugtbilpriserne så meget op, at mange firmabilister af den grund får et uventet skattesmæk med tilbagevirkende kraft.

»Så jeg kan godt forstå, at man firmabilister de senere år har følt sig bondefanget og er vrede, fordi de tager et grønt ansvar, og sidenhen er blevet bonet store summer bagudrettet for en bil, som de hænger på i flere år,« siger Michael Krag-Svendsen.

Den vilkårlighed, som synes at lægge bag udskrivningen af skatteregningen på op mod 17.000 kr. om året, undrer også BDO’s skatteekspert.

»Den merskat, som disse mennesker nu skal betale, kunne man lige så godt have pålagt f.eks. alle mænd mellem 30 og 60 år, der kører på cykel iført en rødprikket trøje. Det ville have været lige så tilfældigt,« siger Henning Boye Hansen.

Ifølge partierne bag den nye aftale er den røde tråd imidlertid, at det skal være endnu billigere at køre rundt i en ren elbil.

»Med aftalen gør vi det mere attraktivt at køre i elbil for firmabilisterne,« lød det fra skatteminister Jeppe Bruus ved præsentationen af den nye aftale.

Mens de ca. 25.000 firmabilejere, som i dag kører rundt i en plug-in-hybridbil, kan se frem til en årlig skatteregning på op mod 17.000 kr., kan firmabilejere med en ren elbil se frem til en årlig skatterabat på knap 8.500 kr.

Hele manøvren mødes med hovedrysten i Business Danmark.

»Vi skal huske på, at de mange plug-in-hybridbiler har været en gevinst for den grønne omstilling, fordi de har været trædestenen til udrulningen af ladestandere i private hjem. Det bør man hellere præmieres end straffes for,« siger Michael Krag-Svendsen.

Skatteministeriet oplyser ikke den umiddelbare ekstraregning alene for firmabilejere med plug-in-hybridbiler. I stedet opgøres den samlede merindtægt for statskassen ved ændringen for både elbil- og plug-in-hybridbilejere til 490 mio. kr. i de fire år, som den nye aftale løber i.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.