Lussing på 12,2 mia. kr.: Grønne afgifter sætter nye spor i bilbudgettet
De grønne bilafgifter fra 2020 betyder, at bilejere til og med 2026 vil opleve en stigning i ejerafgiften på i alt 36,9 pct.
De grønne bilafgifter fra 2020 betyder, at det igen bliver dyrere for landets 2,8 mio. bilejere at have bilen holdende i carporten.
»De periodiske afgifter stiger med indgangen til 2023 som følge af aftalen om en grøn omstilling af vejtransport,« fremgår det af Motorstyrelsens hjemmeside.
Den sparsomme omtale dækker over, at skattemyndighederne skruer op for de løbende ejerafgifter. Bilejere betaler enten vægtafgift, grøn ejerafgift eller CO2-afgift, og for alle ejerafgifterne gælder, at de vil stige næste år.
Allerede ved præsentationen af de grønne bilafgifter i december 2020 pegede Cepos på, at omlægningen gemmer på regninger til eksisterende bilejere i milliardklassen. Alene de stigende ejerafgifter står til at udskrive en regning på i alt 8,4 mia. kr. frem mod 2030.
»De rabatter, der bliver delt ud til de grønne biler, kan kun komme fra de eksisterende bilejere. Det følger jo af den logik, der ligger bag aftalen,« forklarede Otto Brøns-Petersen, tidligere kontorchef i Skatteministeriet og i dag analysechef i den liberale tænketank Cepos, til Finans.
Præcis hvor stor en stigning, som rammer den enkelte, afhænger af bilen i carporten. Reglerne – og dermed afgiften – tager nemlig afsæt i, hvilket brændstof bilen kører på, og hvornår bilen er indregistreret i Danmark første gang.
Som eksempel nævner Motorstyrelsen, at en bil, der er indregistreret første gang i 2018 og er opgivet til at køre 19 kilometer pr. liter, vil opleve, at den halvårlige grønne ejerafgift stiger 6,5 pct. – fra 920 kr. i dag til 980 kr. i 2023.
I forvejen er landets 767.000 ejere af dieselbiler ramt af, at den særlige udligningsafgift, som skal udjævne forskellen på brændstofafgiften på benzin og diesel, allerede blev justeret i marts 2021. I stedet for løbende at hæve udligningsafgiften blev den sidste år hævet 21 pct. i ét hug, hvilket frem mod 2030 vil betyde en samlet ekstraregning til bilejerne på anslået 3,8 mia. kr.
De rabatter, der bliver delt ud til de grønne biler, kan kun komme fra de eksisterende bilejere.
Stigningen betyder, at alene udligningsafgiften typisk vil koste dieselbilejere omkring 4.000 kr. om året. Reglen for afgiften er, at jo kortere bilen kører på en liter diesel, desto højere er udligningsafgiften.
Det er dog ikke kun de løbende forbrugsafgifter, der stiger. Fra nytår justeres registreringsafgifterne også, og det rammer først og fremmest elbilernes halvgrønne fætter, plug-in-hybridbilerne, hvor bilafgiften stiger fra i dag 50 pct. til næste år 55 pct.
Elbiler stiger også i registreringsafgift. En række bagvedliggende fradrag og satser justeres, og samlet vil det ifølge FDM betyde, at registreringsafgiften på elbiler næste år stiger op mod 12.000 kr.
Alle justeringerne trækker tråde tilbage til de grønne bilafgifter aftalt af et flertal på Christiansborg den 4. december 2020.
Et af grundelementerne i aftalen er at skrue op for afgiften på traditionelle benzin – og dieselbiler for i stedet at bruge milliardgevinsten til at gøre det billigere at investere i både el- og plug-in-hybridbiler.
Ifølge den grønne bilaftale vil omlægningen af bilafgifterne betyde, at ejere af traditionelle diesel- og benzinbiler frem mod 2030 skal betale ekstra 12,2 mia. kr. sammenlignet med 2020-regningen. Hertil kommer en ventet merudgift på i alt 4,7 mia. kr. fra stigende priser på diesel udløst af øgede krav til CO2-udledningen fra brug af diesel.