Privatøkonomi

Ekspert advarer om afgiftshop på populære elbiler: »Jeg tvivler på, at nogen vil købe dem til de priser«

Et prishop på øjeblikkets Tesla-supersælger på godt 96.000 kr. Det er, hvad der venter elbilkøbere, når de grønne bilafgifter for alvor tager fart i 2027, viser nye beregninger.

Artiklens øverste billede
Danskerne er vilde med Tesla Model Y. I årets første fire måneder står Model Y-varianter for en tredjedel af det samlede salg af fabriksnye elbiler herhjemme. Foto: Patrick Pleul/Pool via Reuters

Fremtidige elbilejere skal dykke dybere i lommerne for at få råd til nogle af bilmarkedets øjeblikkelige topsællerter.

Det fastslår FDM og peger på, at f.eks. en Tesla Model Y i den såkaldte LR-udgave i dag koster 440.990 kr. I 2027 vil prisen ligge på 537.282 kr. – en stigning på 22 pct.

Billedet går igen for en anden af forårets bedst sælgende elbiler, VW ID.4. Den har i dag en listepris på 414.995 kr. Om fire år vil listeprisen lyde på 489.992 kr., viser FDM-beregninger.

»Alt andet lige vil en ID.4 eller en Tesla Model Y blive de facto usælgelig i 2027. Jeg tvivler på, at nogen vil købe dem til de priser,« fastslår Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM.

Bilisternes interesseorganisation peger på, at tallene klart viser, at de grønne bilafgifter og målet om mindst 775.000 eldrevne biler på vejene i 2030 er på direkte kollisionskurs.

FDM’s beregnede prisstigninger skyldes ikke, at bilfabrikkerne skruer på priserne. De kommende års prishop er alene resultatet af planlagte afgiftsstigninger fastlagt i aftalen om grønne bilafgifter fra december 2020, lyder det.

»Politikerne har faktisk lavet et smart afgiftssystem. Realiteten er bare, at de antagelser, man lagde til grund i 2020, ikke står til at blive indfriet på grund af den geopolitiske situation og ikke mindst forsyningskrisen på bagkanten af coronapandemien,« siger Ilyas Dogru.

De grønne bilafgifter tager således udgangspunkt i, at produktionsprisen på elbiler fremover vil falde markant, bl.a. fordi prisen på batterier vil falde.

Derfor vil afgiften på elbiler stige fra i dag 40 pct. til 80 pct. fra 2026 til 2030. I 2027 betyder det en registreringsafgift på 56 pct., hvilket især vil ramme det prissegment af elbiler, som i dag trækker den grønne omstilling af bilparken, lyder meldingen.

»Vi er i branchen bekymrede for, at stigningerne i afgifterne om allerede to år vil bremse den grønne omstilling af bilparken,« fastslog Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i DI Bilbranchen, for nylig overfor Finans.

Anledningen var nye tal fra Norge, Sverige og Tyskland, der den 1. januar alle reducerede eller helt fjernede tilskud til elbiler, og det har sat tydelige spor i salget.

Ifølge DI Bilbranchen dykkede salget af elbiler i Sverige 19 pct. alene i januar sammenlignet med samme tid i 2022. I Tyskland dykkede januar-salget år til år 13 pct., mens elbilsalget i samme periode dykkede 81 pct. i Norge.

Det er i det lys, at aktører i bilmarkedet har travlt med at tænde advarselslamperne.

»Politikerne bliver nødt til at se på en løsning. En løsning kan være, at man fastfryser de nuværende afgifter, så elbiler ikke som planlagt stiger i pris frem mod 2030,« siger Ilyas Dogru fra FDM.

Skatteminister Jeppe Bruus (S) deler her og nu ikke bilbranchens bekymringer for det fremtidige elbilsalg.

I et nyligt svar til Finans glæder ministeren sig i stedet over, at det går rigtig godt med salget af elbiler i Danmark. Han er dog ikke 100 pct. afvisende overfor tanken om, at det på et tidspunkt kan blive nødvendigt at genbesøge aftalen om grønne bilafgifter fra 2020.

»Vi følger udviklingen tæt, og viser det sig, at der er behov for flere tiltag de kommende år, så ser vi naturligvis gerne på det,« lød det fra skatteministeren.

Mens de grønne bilafgifter fra 2026 vil puste kraftigt til priserne på elbiler i prislejet 400.000-500.000 kr., vil stigninger på billigere elbiler være mindre markante. 

Ifølge FDM vil VW-familiens mindste elbil på markedet, VW ID.3, overhovedet ikke stige i pris på grund af afgifter frem mod 2027. 

Danskerne har dog ikke travlt med at kaste sparepengene i markedets mindste modeller. 

En ny opgørelse fra Bilstatistik.dk viser ifølge FDM, at der i årets første fire måneder er sat plader på 260 fabriksnye VW ID.3. Det rækker blot til en 12. plads på listen over de 15 bedste sælgende elbiler i perioden.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.