Privatøkonomi

Der er fuld fart på leasingbilerne

Både de private og erhvervene leaser nu flere biler.

Artiklens øverste billede
Leasing har fået godt tag i både privatbilister og firmaer.

Der bliver flere og flere leasingbiler på de danske veje. Det viser friske tal fra både De Danske Bilimportører og interesseorganisationen Finans og Leasing.

I august er der ifølge tal fra bilimportørerne blevet indregistreret 14.694 nye personbiler mod 14.300 i august i fjor. Af dem var de 4.980 leasede mod 3.449 i fjor. Dermed er leasingandelen steget fra 24 til 34 pct.

Lovændringen for nogle år siden skræmte nærmest de private bilister ud af leasingmarkedet.

Tejs Laustsen Jensen, chefkonsulent hos De Danske Bilimportører

Der er dog stadig især erhvervslivet, der leaser biler. I august blev der leaset 4.090 biler til erhvervene og 890 til de private. De tilsvarende tal for august i fjor var 2.892 og 557 biler.

"Lovændringen for nogle år siden skræmte nærmest de private bilister ud af leasingmarkedet. Nu har de så set, at det ikke blev så dyrt, som frygtet, og samtidig har mange gjort op med sig selv, at leasing passer godt til deres privatøkonomi. Derfor tror jeg også, at vi vil se en fortsat stigning i leasing til private," forklarer Tejs Laustsen Jensen, der er chefkonsulent hos De Danske Bilimportører.

Han peger på, at privatleasing er steget med 60 pct., mens der for erhvervsleasing er tale om en stigning på 41 pct.

"Men da der er tale om små tal, giver de procentmæssige forskelle nok ikke et reelt billede af udviklingen. Men vi tror på et stigende leasingmarked for de private. Derimod vil der nok blive tale om en mindre stigning for erhvervene, der jo stort set leaser hvad som helst i dag. Erhvervsleasing har traditionelt ligget omkring en tredjedel, og det vil nok så være niveauet fremover," vurderer Tejs Laustsen Jensen.

Hos Finans og Leasing vurderer direktør Christian Brandt, at privatleasing nu er kommet ud af dødvandet.

"Vi har haft det på fornemmelse i nogen tid, men nu bekræfter tallene det, og der er tale om en markant fremgang for billeasing generelt."

Tal fra organisationen viser, at der både i årets første og andet kvartal har været tale om en markant fremgang for både privat- og erhvervsleasing sammenlignet med samme perioder i fjor.

  1. kvartal 2013 2. kvartal 2013 1. kvartal 2014 2. kvartal 2014

Privatleasing

716

1.024

2.176

2.922

Erhvervsleasing

8.907

11.219

10.691

14.513

Kilde: Finans og Leasing

Kunderne lægger vægt på budgetsikkerhed og sikkerheden i en ny bil.

Christian Brandt, direktør i Finans og Leasing

For både privat- og erhvervsleasing er der tale om de højeste tal for et første halvår siden 2010.

"Når det drejer sig om privatleasing, er der stadig tale om forholdsvis små tal, og derfor bliver de procentmæssige udsving store. Men der er en klar tendens til, at også privatleasing igen er blevet mere populært. Vore medlemmer fortæller, at kunderne især lægger vægt på budgetsikkerhed og sikkerheden ved at køre i en ny bil. Det sidste gælder måske især børnefamilier," forklarer Christian Brandt.

Når det derimod drejer sig om erhvervsleasing, tager han tallene som udtryk for, at virksomhederne har fået optimismen tilbage.

"Firmaerne leaser flere biler, fordi de har brug for dem, og vore medlemmer leaser bilerne ud, fordi de tror på, at firmaerne også er i stand til at betale for bilerne. Ellers ville de ikke indgå aftalerne. Det er for mig et tegn på, at firmaerne har fået mere mod på fremtiden," tilføjer Christian Brandt.

Hos bilistorganisationen FDM bekræfter forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen tendensen, og han vurderer, at standardiserede leasingkontrakter har været med til at gøre forbrugerne mere trygge ved leasing.

"Hovedparten af de private bilister vil stadig eje deres bil, og hvis man vil beholde bilen i mange år, er det også det billigste. Samtidig kan der være særlige brugsforhold, der gør, at man ikke vil lease. Man vil måske kunne tage hund med i bilen - eller et surfbræt," siger Allan Skytte Christensen.

Men der er en stigende kundekreds til leasingbiler, og det er der efter forbrugerøkonomens mening flere gode grunde til.

"Vi har set nogle meget skarpe priser på privatleasing, og samtidig er førstegangsydelsen meget lavere end for nogle år siden. Tidligere skulle man typisk betale en førstegangsydelse på 20.000-25.000 kr. Nu er den nede på nogle få tusinde kr. Ja, jeg har faktisk set en førstegangsydelse på 0 kr.," forklarer Allan Skytte Christensen.

Som repræsentant for en forbrugerorganisation glæder sig han over den udvikling. Samtidig har man hos FDM noteret sig, at de såkaldte overkørte kilometer er blevet billigere.

"Hvis man vil lease bilen, skal man kende sit kørselsbehov, så man ikke skal lave bilen stå de sidste to måneder af året, fordi man ellers vil komme over det aftalte kilometertal. Men der er både en tendens til, at leasingkunderne nu betaler mindre for overkørte kilometer og får mere tilbage for underkørte kilometer. Tidligere kostede det måske 2 kr. for hver ekstra km, mens det nu kun koster 1 kr.," fortæller Allan Skytte Christensen.

"Det er vigtigt, når man som kunde står over for at skulle tage stilling til, om man skal lease igen. Her kan det være afgørende, om man har fået en god eller en dårlig oplevelse med overkørte kilometer," tilføjer Allan Skytte Christensen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.