Nu slår privatleasing bilkøbet
Det er især afskrivningen, der tipper regnstykket til fordel for privatleasing.
Privatleasing slår ejerskab, når det drejer sig om økonomien i bilkøbet. På grund af den store afskrivning ved at købe en bil er det nu blevet mere fordelagtigt at privatlease bilen.
Det viser regnestykker, som analytiker Jan Lang fra bilhandelspladsen Bilbasen.dk.dk har lavet. Han har fundet nogle af de mest attraktive leasingtilbud lige nu, og konklusionen er, at omkostningerne per kørt kilometer er mindre ved at lease.
Og det gælder faktisk også ved leasing af en mikrobil, selv om den generelle opfattelse er, at leasing er mere fordelagtig, når det drejer sig om større biler.
Vi har set nogle meget skarpe leasingtilbud, og dem har kunderne taget til sig. Det understreger endnu en gang, at bilkøberne er særdeles rationelle.
Samtidig gælder det også, selv om nogle af leasingtilbuddene har en kort løbetid på kun 12 måneder.
De valgte leasingtilbud er fundet hos Peugeot, BMW, Renault, Nissan og Kia. Men leasingtilbuddene myldrer frem i en lind strøm, og Jan Lang understreger, at der sagtens kan findes andre gode tilbud - eksempelvis hos Honda.
Her er nogle eksempler på, hvad det koster at køre én kilometer i en leaset bil - og ved at eje den samme bil:
Mærke | Model | Leasingomkostninger/løbetid/samlet antal km | Udgifter i løbetiden kr/km | Køb, udgifter over en 4-årig periode 80.000 km i alt |
Peugeot |
108 |
17.435 kr./12 mdr/15.000 km |
1,16 |
1,22 |
Peugeot |
308 |
111.215 kr./36 mdr/45.000 km |
2,16 |
2,31 |
BMW |
320d |
72.990 kr./12 mdr/20.000 km |
3,64 |
3,81 |
Renault |
Clio |
62.375 kr./24 mdr/30.000 km |
2,08 |
2,07 |
Nissan |
Leaf* |
125.820 kr./36 mdr/90.000 km |
1,39 |
3,23 |
Kia |
Rio |
82.465 kr./36 mdr/45.000 km |
1,83 |
1,85 |
* Nissan Leaf er lejet
»Regnestykket viser, at leasing betaler sig for disse biler. Det er først og fremmest afskrivningen, der får regnestykket til at tippe over til leasingsfordel, når man ser på totaløkonomien. Og så er det meget overraskende, at især leasingtilbuddene med kort løbetid er så attraktive,« fastslår Jan Lang.
Han kalder det godt nyt for forbrugerne.
»Vi har set nogle meget skarpe leasingtilbud, og dem har kunderne taget til sig. Det understreger endnu en gang, at bilkøberne er særdeles rationelle. De har fået nogle flere muligheder i forbindelse med bilkøbet, og dem har de i den grad taget til sig. Leasing var også populært for nogle år siden, men nu er det en bred vifte af mærker, der kommer med gode tilbud,« siger Jan Lang.
Han fremhæver bl.a. Peugeot.
»Peugeot har været dygtig til at skrue nogle attraktive tilbud sammen, og det gælder faktisk på alle deres modeller. Det samme gælder for BMW. Det er faktisk lidt overraskende, at man kan køre i en bil som BMW 320 for under 4,00 kr. per kilometer.
Og så er elbilen Nissan Leaf jo også meget billig at køre i. Selv om den er en større bil, er prisen nede på niveau med Peugeot 108. Så hvis kørselsmønstret passer til en elbil, er det også et rigtig godt tilbud,« vurderer Jan Lang.
Han fremhæver også, at leasingkontrakterne, der stort set alle er udarbejdet i samarbejde med bilistorganisationen FDM, har været med til at skabe større gennemskuelighed for forbrugerne.
»Leasingkunderne ved, hvad de går ind til. Standardkontrakterne har været med til at skabe større sikkerhed for kunderne,« forklarer Jan Lang.
Han understreger, at der i regnestykket er sammenlignet med fire års ejerskab som en grundforudsætning for køb.
»Ellers ville såvel finansieringsomkostninger som afskrivning vælte det hele i forhold til købssituationen,« forklarer Jan Lang.
I eksemplerne har han isoleret de direkte sammenlignelige omkostninger mellem køb og salg.
»Det skal forstås sådan, at leasingomkostningerne dækker engangsydelse, månedlig ydelse, service og administration. Når det gælder købet er der indregnet afskrivning, finansiering og service. Det sidste typisk gennem en serviceaftale,« forklarer Jan Lang.
Oveni kommer så udgifter til ejerafgift, forsikring og brændstof ved både køb og leasing.
»Men tallene viser, at det faktisk ikke er så dyrt at have bil i Danmark,« mener Jan Lang.
Hos bilistorganisationen FDM bekræfter forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen, at de gode tilbud har gjort leasing mere attraktivt, og at der nu sjældent opstår uoverensstemmelser mellem leasingkunder og leasingudbyder.
Nu giver leasing også mening for mikrobilerne. De er solgt i så store tal, at det går ud over gensalgsprisen.
Men samtidig peger han på, at rabatter ved bilkøb kan ændre regnestykket.
»Der er ingen tvivl om, at Bilbasen har fuldstændig styr på afskrivningerne. Men i regnestykket er man gået ud fra de såkaldte listepriser på bilen, og her skal man som bilkøber være opmærksom på, at det hos nogle bilmærker stadig er muligt at forhandle sig til nogle store rabatter,« siger Allan Skytte Christensen.
Han har tidligere argumenteret for, at ejerskab vil være det billigste, hvis man vil beholde bilen i en del år. Det mener han stadig. Til gengæld peger han på, at det nu også er blevet fordelagtigt at lease selv de mindste biler.
»Det har normalt været en tommelfingerregel, at leasing bedst kunne betale sig på større og dyrere biler med en højere afgift. Her har leasingselskaberne mulighed for at opnå nogle store rabatter på bilerne, og derfor falder regnestykket typisk også ud til fordel for leasing, fordi listepriserne kan være meget høje. Det afhænger lidt af de enkelte bilmærkers forretningsmodel,« forklarer Allan Skytte Christensen.
Her peger han på, at nogle mærker kan være mere interesseret i at lease bilerne ud end at sælge dem.
»En bil som Fiat 500 har eksempelvis en høj listepris,« siger Allan Skytte Christensen.
»Når det gælder de mindste biler, er det nu også blevet mere fordelagtigt at lease. Det skyldes, at mikro- og minibilerne i de seneste år er blevet solgt i meget store tal. Det går ud over gensalgsværdien, og nu begynder vi ligefrem at høre fra medlemmerne, at bilforhandlerne ikke vil tage mikrobilerne i bytte. "Du må selv sælge din mikrobil, og så kan du komme tilbage," lyder det nu fra forhandlerne,« fortæller Allan Skytte Christensen
Derfor giver det nu også god mening at lease den lille bil.
»Undtagelsen er så, hvis den er tænkt som en bil nummer to, som skal beholdes i mange år. Så vil det stadig være billigere at købe bilen,« tilføjer han.
Omvendt taler det til fordel for leasing, hvis man vil skifte bil ofte.
»Værditabet er størst i de første år, og derfor giver det meget god mening at lease i stedet for at købe,« forklarer Allan Skytte Christensen.
Og så gentager han lige de generelle advarsler mod leasing.
»Man skal kende sit kørselsbehov ganske præcist, selv om det er blevet billigere at betale for de såkaldte overkørte kilometer. Og så skal man aflevere bilen i god stand.«
Hos Finans og Leasing, der er interesseorganisation for firmaer i leasingbranchen, har man med glæde noteret sig, at leasingkunderne bliver stadig flere.
»Og det meget positive er, at meldingerne fra vores medlemmer er, at det især er de yngre bilkøbere, der vælger leasing. Det betyder, at vi også fremover kan se frem til at have kunder,« lyder det fra Christian Brandt, der er direktør i Finans og Leasing.