Bilbranchen: Bilkøberne er blevet usikre
Det skyldes politisk nøl vedrørende bilafgifterne, mener AutoBranchen Danmark.
Bilsalget i Danmark er fortsat højt, men samtidig med en vigende tendens.
Det skyldes først og fremmest, at uvisheden omkring de fremtidige bilafgifter har gjort bilkøberne usikre.
Det vurderer Autobranchen Danmark på baggrund af, at bilsalget i Danmark har tabt fart i de seneste måneder.
I oktober blev der indregistrere 16.300nye personbiler i Danmark, hvilket er et fald på 2 pct. i forhold til samme måned i fjor.
I årets første 10 måneder er der solgt 158.476 nye biler i Danmark, og det er en fremgang på 4,2 pct. sammenlignet med året før. Derfor er der fortsat udsigt til et rekordår.
Alligevel er der i bilbranchen utilfredshed med, at skatteminister Benny Engelbrecht (S) i et samråd i Folketingets skatteudvalg fastslog, at regeringen ikke har aktuelle planer om at ændre bilbeskatningen. Af regeringsgrundlaget fremgår det ellers, at regeringen vil lægge bilafgifterne om for at få danskerne til at skifte til mere miljøvenlige biler.
De mest solgte bilmodeller i oktober:
Volkswagen up! |
860 |
Peugeot 108 |
555 |
Volkswagen Polo |
538 |
Volkswagen Golf |
524 |
Ford Fiesta |
464 |
Skoda Octavia |
456 |
Peugeot 308 |
429 |
Hyundai i20 |
418 |
Skoda Citigo |
408 |
Toyotat Yaris |
408 |
Peugeot 208 |
401 |
Kia Picanto |
400 |
Toyota Aygo |
385 |
Citroën C1 |
369 |
Nissan Qashqai |
360 |
Citroën C4 Cactus |
352 |
Renault Clio |
299 |
Mitsubishi Space Star |
298 |
BMW 3'er |
274 |
Ford Ka |
264 |
Kilde: De Danske Bilimportører
»Politikernes nøl har gjort bilkøberne usikre. Der er har været meget fokus på afgiftsændringer, og det har medvirket til et faldende bilsalg de seneste to måneder. Derfor opfordrer vi politikerne til at handle og skabe klarhed frem for at tage endnu en ufrugtbar snakkerunde,« lyder kritikken fra Jens Brendstrup, der er administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.
»I branchen har vi længe efterlyst en omlægning af bilafgifterne til en teknisk afgift for at få flere miljøvenlige biler på vejene,« tilføjer han.
Hos De Danske Bilimportører vælger man at fokusere på, at bilsalget fortsat er rekordhøjt, og at bilkøberne samtidig køber flere af de større biler.
»På trods af faldet er der tale om en historisk højt bilsalg. Samtidig ser vi et mere stabilt marked, der er ved at normalisere sig i forhold til størrelsen af de biler, der bliver solgt,« siger den administrerende direktør Gunni Mikkelsen.
Ifølge AutoBranchen Danmark udgjorde mikro- og minibilerne i oktober kun 50 pct. af det samlede bilsalg, mens de for et år siden tegnede sig for 59 pct. af markedet. Til gengæld vinder de lidt større familiebiler samt MPV'er og SUV'er frem. I oktober udgjorde de tilsammen 45 pct. af bilsalget, mens tallet i oktober 2013 var 37 pct.
De mindste biler er dog stadig i markant overvægt, når det kun gælder de private bilkøbere. 7 af 10 private bilkøb er stadig en bil fra en af de to mindste grupper.
»Men den stigende tendens til at lease bilen frem for at eje den, betyder dog også, at både de private bilkunder og firmakunder nu vælger lidt større biler. Det er kun knap hver anden leaset privatbil, der er en minibil,« fortæller Thomas Møller Sørensen, der er direktør i Bilbranchen under Dansk Industri.
Hos Danske Bank noterer privatøkonom Las Olsen sig, at bilsalget i oktober ligger 2 pct. over septembersalget, når der korrigeres for sæsonudsving.
»Bilsalget er reelt på samme niveau, som det har været siden maj. Der er stadig tale om et højt niveau, selv om det ikke er så højt, som vi så i årets første måneder,« siger Las Olsen.