Privatøkonomi

Bilbranchen: Bilkøberne er blevet usikre

Det skyldes politisk nøl vedrørende bilafgifterne, mener AutoBranchen Danmark.

Artiklens øverste billede
BMW3-serie har i kraft af lesing klemt sig ind på top 20-listen for oktober.

Bilsalget i Danmark er fortsat højt, men samtidig med en vigende tendens.

Det skyldes først og fremmest, at uvisheden omkring de fremtidige bilafgifter har gjort bilkøberne usikre.

Det vurderer Autobranchen Danmark på baggrund af, at bilsalget i Danmark har tabt fart i de seneste måneder.

I oktober blev der indregistrere 16.300nye personbiler i Danmark, hvilket er et fald på 2 pct. i forhold til samme måned i fjor.

I årets første 10 måneder er der solgt 158.476 nye biler i Danmark, og det er en fremgang på 4,2 pct. sammenlignet med året før. Derfor er der fortsat udsigt til et rekordår.

Alligevel er der i bilbranchen utilfredshed med, at skatteminister Benny Engelbrecht (S) i et samråd i Folketingets skatteudvalg fastslog, at regeringen ikke har aktuelle planer om at ændre bilbeskatningen. Af regeringsgrundlaget fremgår det ellers, at regeringen vil lægge bilafgifterne om for at få danskerne til at skifte til mere miljøvenlige biler.

De mest solgte bilmodeller i oktober:

Volkswagen up!

860

Peugeot 108

555

Volkswagen Polo

538

Volkswagen Golf

524

Ford Fiesta

464

Skoda Octavia

456

Peugeot 308

429

Hyundai i20

418

Skoda Citigo

408

Toyotat Yaris

408

Peugeot 208

401

Kia Picanto

400

Toyota Aygo

385

Citroën C1

369

Nissan Qashqai

360

Citroën C4 Cactus

352

Renault Clio

299

Mitsubishi Space Star

298

BMW 3'er

274

Ford Ka

264

Kilde: De Danske Bilimportører

»Politikernes nøl har gjort bilkøberne usikre. Der er har været meget fokus på afgiftsændringer, og det har medvirket til et faldende bilsalg de seneste to måneder. Derfor opfordrer vi politikerne til at handle og skabe klarhed frem for at tage endnu en ufrugtbar snakkerunde,« lyder kritikken fra Jens Brendstrup, der er administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.

»I branchen har vi længe efterlyst en omlægning af bilafgifterne til en teknisk afgift for at få flere miljøvenlige biler på vejene,« tilføjer han.

Hos De Danske Bilimportører vælger man at fokusere på, at bilsalget fortsat er rekordhøjt, og at bilkøberne samtidig køber flere af de større biler.

»På trods af faldet er der tale om en historisk højt bilsalg. Samtidig ser vi et mere stabilt marked, der er ved at normalisere sig i forhold til størrelsen af de biler, der bliver solgt,« siger den administrerende direktør Gunni Mikkelsen.

Ifølge AutoBranchen Danmark udgjorde mikro- og minibilerne i oktober kun 50 pct. af det samlede bilsalg, mens de for et år siden tegnede sig for 59 pct. af markedet. Til gengæld vinder de lidt større familiebiler samt MPV'er og SUV'er frem. I oktober udgjorde de tilsammen 45 pct. af bilsalget, mens tallet i oktober 2013 var 37 pct.

De mindste biler er dog stadig i markant overvægt, når det kun gælder de private bilkøbere. 7 af 10 private bilkøb er stadig en bil fra en af de to mindste grupper.

»Men den stigende tendens til at lease bilen frem for at eje den, betyder dog også, at både de private bilkunder og firmakunder nu vælger lidt større biler. Det er kun knap hver anden leaset privatbil, der er en minibil,« fortæller Thomas Møller Sørensen, der er direktør i Bilbranchen under Dansk Industri.

Hos Danske Bank noterer privatøkonom Las Olsen sig, at bilsalget i oktober ligger 2 pct. over septembersalget, når der korrigeres for sæsonudsving.

»Bilsalget er reelt på samme niveau, som det har været siden maj. Der er stadig tale om et højt niveau, selv om det ikke er så højt, som vi så i årets første måneder,« siger Las Olsen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.