Privatøkonomi

Hvem ejer data fra din bil?

Europæiske bilistorganisationer ønsker politisk indgreb, der sikrer, at bilisterne ejer de data, som moderne biler indsamler.

Artiklens øverste billede
Via internetopkoblingen vil bilerne kunne sende en mængde data videre til bilproducenten. De europæiske bilistorganisationer ønsker, at bilejerne får ejerskab over disse data.

Danske bilister - og alle andre bilister - kan i fremtiden blive mødt af en "fejlkode 53", hvis der ikke lovgives om, hvem der ejer de data, som opsamles og lagres i nye biler, der i stigende grad kobles op på nettet.

Dermed forhindres bilisterne i selv at kunne vælge, hvem der skal eksempelvis skal reparere og servicere bilen. Samtidig sættes den fri konkurrence ud af drift, så bilisterne kan imødese større regninger.

Vi kan som bilister ikke leve med, at bilproducenterne indbygger en it-firewall, der forhindrer andre i at udføre service på bilen.

Torben Lund Kudsk, afdelingsleder i FDM

Det er frygten hos den danske bilistorganisation Forenede Danske Motorejere (FDM), der sammen med europæiske søsterorganisationer opfordrer de europæiske politikere til at gennemføre en lovgivning, som sikrer forbrugerne og bilkøberne ret til data fra bilerne.

Hos FDM henviser man aktuelt til de mange iPhone-ejere, der er blevet mødt af en "fejl 53". Fejlkoden er en konsekvens af, at Apple har installeret software, som tjekker, om telefonen stadig består af de dele, der blev monteret på fabrikken. Hvis det ikke er tilfældet, kan telefonen ikke låses op, og data på telefonen slettes.

»Vi frygter, at det samme vil ske med bilerne, hvis bilproducenterne får ejerskab over de data, der indsamles,« fortæller Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM's politisk-økonomiske sekretariat.

Læs mere hos FDM

De europæiske bilistklubber har spurgt 12.000 bilejere om deres syn på sagen. 1.000 danske bilister har medvirket i undersøgelsen.

»8 af 10 danskere mener, at bilens data skal tilhøre bilisten, og 9 af 10 danskere mener, at der skal være mulighed for at slukke for datadeling,« siger Torben Lund Kudsk.

»I dag kan de danske bilister frit vælge værksted, uden at det går ud over garantien. De såkaldte frie værksteder har mulighed for at købe programmer, der oversætter bilproducenternes fejlkoder. Dermed kan de også udføre service på bilerne,« forklarer Torben Lund Kudsk.

I dag er der endnu kun få danske bilister, der har stiftet bekendtskab med begrebet Connected Cars - at bilerne er koblet op på internettet.

»Det findes i elbiler og i en del af de dyrere premiumbiler. Eksempelvis kan Tesla opdatere sine elbiler over nettet. Men det vil blive almindeligt udbredt. Allerede fra 2018 skal alle nye biler være udstyret med eCall, hvor bilen selv kalder op til en alarmcentral, hvis der sker en ulykke,« siger Torben Lund Kudsk.

Bilklubberne har tre krav:

  • Der skal indføres lovgivning, som sikrer databeskyttelse, og bilproducenterne skal have pligt til at oplyse, hvilke data de indsamler og hvorfor.
  • Der skal fortsat være frit valg af serviceleverandører og værksteder.
  • Det skal sikres, at bilproducenterne ikke som Apple indbygger en fejlkode 53.

»En bil er en væsentligt større investering end en iPhone, og derfor kan vi som bilister ikke leve med, at bilproducenterne indbygger en it-firewall, der forhindrer andre i at udføre service på bilen,« understreger Torben Lund Kudsk.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.