Leasingkunder glemmer ubehagelig ekstraregning
Mange bilister får efterregning på flere tusinde kroner, når bilen afleveres. Tænk dig om, lyder det fra FDM.
Stenslag i forruden, Bilka-buler og ridser i lakken kan blive en dyr fornøjelse, når leasingperioden på ens bil udløber.
Det viser en stor gennemgang, som bilistorganisationen FDM har lavet.
FDM har undersøgt 771 tilbageleveringer af privatleasede biler. I godt hver fjerde tilfælde fik leasingtagerne en ekstraregning på over 5.000 kr. Halvdelen måtte af med et mindre beløb, mens den sidste fjerdedel slap uden ekstraregning.
Ved større skader er det vigtigt, at man får undersøgt, om ens forsikringer dækker og i så fald får anmeldt og udbedret skaderne, inden bilen afleveres. Det lyder ligetil og er det også. Men det er noget, som mange glemmer.
I gennemsnit kostede det leasingkunderne knap 3.500 kr. at få udbedret de skader, der var på deres bil.
»Holder man sin leasingbil, som var det ens egen, er der ingen grund til at frygte store ekstraregninger. Der er dog nogle tommelfingerregler, man bør have sig for øje, når det er tid til at aflevere bilen igen,« siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.
Han opfordrer bl.a. til, at man sørger for at vaske og støvsuge bilen. Er der småridser, kan man overveje at få dem poleret op.
»Ved større skader er det vigtigt, at man får undersøgt, om ens forsikringer dækker og i så fald får anmeldt og udbedret skaderne, inden bilen afleveres. Det lyder ligetil og er det også. Men det er noget, som mange glemmer,« siger Allan Skytte Christensen.
En ekstraregning på i gennemsnit 3.500 kr. er billigere, end hvis man skulle sælge en bil med de samme fejl, påpeger forbrugerøkonomen.
Det skyldes, at forsikringsselskabernes eget takseringssystem gør, at man som leasingtager ofte kan få udbedret skader til storkundepriser.
Leasingselskaberne har dog forskellige vilkår og vurderinger af, hvilke skader der skal betales for.
F.eks. siger Nordania Leasing, der hører under Danske Bank-koncernen og er landets største leasingselskab, at kunder som regel kan slippe for at betale for »ubetydelige skader,« herunder Bilka-buler (ridser eller små buler, der typisk er opstået på en p-plads).
FDM anbefaler, at man sætter sig ind i leasingselskabets regler, før man skriver under på kontrakten og genlæser vilkårene, inden bilen afleveres.