Privatøkonomi

Mobilmarkedet er ramt af vild og blodig konkurrence

Det seneste år har giganterne i mobilmarkedet haft held til at hæve prisen på de billigste mobilpakker med op mod 50 pct. Men nu peger pilen atter i retning af blodig priskrig, lyder meldingen i telekredse.

Artiklens øverste billede
Luften er de senere år gået ud af mobilkrigen, efter at TDC købte og lukkede Onfone. Men nu brager krigen igen løs anført af mobilopkomlingene Tjeep og Plenti. Foto: Rune Pedersen

Danskerne har udsigt til solide besparelser på mobilregningen, efter at først Plenti og senest Tjeep har erklæret mobilkrig med priser, som ikke er set lavere i flere år.

»Vi må konstatere, at der er vild og blodig konkurrence på det danske mobilmarked,« siger Jakob Willer, direktør i Teleindustrien.

Det seneste år har TDC ellers haft held til at hæve mobilpriserne markant. I september sidste år kostede TDC’s billigste mobilpakke 99 kr. I dag koster den billigste pakke i TDC’s privatforretning Yousee 149 kr. – en stigning på mere end 50 pct.

Lige nu er havoverfladen på mobilmarkedet stadig blank og pæn, men kun få meter nede kæmpes der på livet løs om kunderne.

Morten Christiansen, adm. direktør i 3

Prisstigningen er fulgt til dørs af både Telia, Telenor og 3, og over en bred kam har det betydet højere mobilpriser for millioner af kunder.

Men det var før mobilopkomlingen Tjeep bankede døren ind til mobilmarkedet med et tilbud om fri tale og 20 gigabyte (GB) data til 89 kr. om måneden. Det er 40 pct. billigere end tilsvarende pakker fra Yousee, Telia og Telenor.

»Der er ingen tvivl om, at Tjeeps priser gør ondt på konkurrenterne, og det kan godt se ud som om, at enigheden om høje priser begynder at krakelere blandt de største spillere på markedet,« siger Michael Friis Jørgensen, teleanalytiker i Alm. Brand Markets.

Vi må konstatere, at der er vild og blodig konkurrence på det danske mobilmarked.

Jakob Willer, direktør i Teleindustrien

3-direktør Morten Christiansen er enig.

»Lige nu er havoverfladen på mobilmarkedet stadig blank og pæn, men kun få meter nede kæmpes der på livet løs om kunderne,« siger Morten Christiansen.

Foreløbig har Plenti meldt om 20.000 nye kunder siden opstarten i marts, mens Tjeep-direktør Kim Damkær slår fast, at målet er 200.000 kunder på to år.

»Vi ønsker ikke priskrig. Vi ønsker bare at tilbyde kunderne et produkt til det, vi kalder en fair pris,« siger han.

I Sydbank er man ikke i tvivl om, at pilen peger i retning af blodig priskrig blandt mobilselskaberne.

»Når selskaberne begynder at tabe for mange kunder, ser de kun en udvej, og det er at sænke prisen,« siger Mortens Imsgard, senioranalytiker i Sydbank.

Det seneste kvartal har Telia og Telenor tabt i alt 9.000 mobilkunder. Til gengæld er 3 gået 4.000 kunder frem, mens TDC endnu ikke har offentliggjort kundetal for 3. kvartal.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.