Privatøkonomi

Bankernes nye gebyrer: Sådan kommer du uden om dem

Flere danske banker pønser på at indsætte gebyrer på netbank og elektronisk betaling af regninger, men der er fortsat måder at komme uden om gebyrerne.

Artiklens øverste billede

I fremtiden skal det ikke længere være så billigt at have en almindelig lønkonto og netbank i nogle af landets største banker.

En opgørelse, som Mybanker har foretaget for DR Nyheder, viser nemlig, at 4 ud af 10 danske banker har indført gebyrer på brug af eksempelvis netbank, som før har været gratis.

Der er nemlig fortsat banker, som ikke er hoppet med på gebyrbølgen, og de kan være en løsning for bankkunderne.

- Der er altid nogle banker, der går først. Det er ikke alle banker, der sætter disse gebyrer på, og det vil sige, at der i fremtiden også vil være banker, som er rimelig gebyrfrie, siger John Norden og fortsætter:

- Jeg forudser, at nogle banker ser det som en fordel ikke at have nogle gebyrer. Det er deres måde at få nye kunder på.

Det er primært de mindre banker, man som kunde kan kigge mod, fortæller John Norden.

Nogle af de ydelser, som visse banker enten allerede har eller ønsker at sætte gebyr på, er ting som at få et visakort, gebyr på indbetaling af et indbetalingskort og det at have netbankadgang.

Men her fortæller John Norden, at du fortsat kan finde andre banker, der tilbyder de samme ydelser gratis. Så der er alternativer.

- Coop Bank og Bank Norwegian har eksempelvis gratis visadankort. Det er farligt, når der er et gratis alternativ, for så er det nemt for kunderne bare at skifte over og slippe for gebyret, siger han.

Og de store banker skal passe på i fremtiden, mener John Norden. Kunderne har nemlig ret stor magt i forhold til, om bankerne bør sætte et gebyr.

- Sagen er den, at der findes andre banker, der har de forskellige løsninger som eksempelvis gratis netbank. Det er nemt at skifte bank, hvis man ikke vil betale for det, og så opstår der en konkurrencesituation, siger han.

Det er muligt at slippe for nogle gebyrer i visse banker, hvis du samler både hus- og billån samt konti i en bank.

Det kan være en mulig løsning, fortæller John Norden, men han køber ikke bankernes undskyldning med, at der er forskel på, hvor dyr hver enkelt kunde er.

- En almindelig kunde koster sådan set det samme som en god kunde at have stående registreret i deres system, fortæller han.

Hos Forbrugerrådet Tænk har man også kun hovedrysten til overs for bankernes nye gebyrer - netop fordi de rammer de svageste bankkunder.

Til DR Nyheder siger seniorøkonom Morten Bruun Pedersen, at bankerne inddeler kunderne i et A- og B-hold, hvor de nye gebyrer primært gør det dyrere for kunder med en svagere økonomi.

/ritzau/FOKUS

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.