Tech

Google gør klar til e-mails, der selvdestruerer

Mens Facebook er i strid modvind for sin indsamling og håndtering af data, er Google ved at lancere e-mails, som sletter sig selv – ligesom en besked på Snapchat.

Artiklens øverste billede
Google har indtil videre været uden for skydeskiven, mens Facebook har fået massiv kritik for sin indsamling af data om brugerne. Foto: Patrick Semansk/ AP

Send en e-mail med en udløbsdato, og du skal ikke længere bekymre dig om, at indholdet vil blive fundet frem mange år senere og brugt imod dig.

Det kan Google snart tilbyde som en ny funktion i Gmail, firmaets reklamebaserede e-mail-tjeneste, rapporterer it-mediet Techcrunch.

Udover at modtageren ikke vil kunne læse e-mailen efter den udløbsdato, som afsenderen har valgt, er det heller ikke muligt at sende e-mailen videre til andre, kopiere indholdet, downloade den eller printe den. Der vil dog nok altid være andre muligheder, for eksempel at tage en skærmkopi.

Man kan også bede modtageren bekræfte sin identitet gennem en ekstra kode, sendt via sms, før e-mailen kan læses. Alt dette kræver dog, at både modtager og afsender har en konto hos Google.

Funktionen er dukket op i en ny udgave af Gmail, som ikke er blevet lanceret endnu, men som er blevet lækket. Hvornår den officielt bliver sendt på gaden, er derfor uvist.

Men timingen fra Googles side er under alle omstændigheder god, for lige nu er alle kritiske øjne rettet mod Facebook. Efter først afsløringen af Cambridge Analyticas brug af data suget fra op til 87 mio. Facebook-profiler, er fokus nu blevet bredt ud til at handle om retten til privatliv generelt. I to høringer á fem timer hver måtte Facebook-boss Mark Zuckerberg svare på spørgsmål fra amerikanske politikere i denne uge. Mange af dem handlede om, hvor mange data Facebook egentlig indsamler om brugerne – og sågar også om dem, som slet ikke har en Facebook-konto.

Mark Zuckerberg undvigede mange af de mere kritiske spørgsmål om dataindsamlingen, hvilket også blev bemærket. Men i det store billede er det især Google, som har undviget kritiske spørgsmål. Søge- og meget mere-giganten indsamler nemlig præcis som Facebook enorme mængder data om klodens internetbrugere for at kunne servere målrettede reklamer.

Imens har den unge generation taget Snapchat til sig, som modsat Google og Facebook gør en dyd ud af ikke at samle digitale spor sammen om brugerne. Her forsvinder beskederne, der bliver sendt, når de er vist, eller efter 24 timer. Og samme koncept prøver Google altså nu at overføre til e-mail.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.