Tech

Danmark ligger i bund: Kun én procent af virksomhederne er digitale frontløbere

De store virksomheder i Danmark halter bagud på digital omstilling i forhold til vores naboer i Norden. Hver sjette har slet ikke en plan for digital transformation.

Artiklens øverste billede
Nogle danske virksomheder satser kraftigt på de nye, digitale muligheder - her er det Fredrik Östbye fra Grundfos' innovationsmiljø, der tester virtual reality. Men generelt halter Danmark bagefter, ifølge en ny, international undersøgelse. Foto: Joachim Ladefoged

Selvom Danmark er et af verdens mest digitaliserede samfund, er der ikke meget at glæde sig over, når kikkerten rettes mod større, danske virksomheder. Her er man nemlig ikke med på digitaliseringsbølgen i samme grad som i vores nabolande.

Det viser en international undersøgelse fra it-selskabet Dell.

Finans sætter i artikelserien "Forretninger under forandring" fokus på den digitale transformation i en stribe af landets største selskaber. Illustration: Anders Vester Thykier

Kun 1 pct. af virksomhederne falder i den mest digitaliserede kategori – digitale frontløbere – hvor det tilsvarende tal i Sverige for eksempel er 6 pct.

»Det er en meget lille andel i Danmark, der har gennemført en digital transformation, så der er en stor andel, der står over for det. Men det er noget, som mange har taget hul på, så vi forventer en ketchupeffekt,« siger Ulrik Kjeldgaard, direktør for Dell EMC i Danmark.

Undersøgelsen omfatter 100 virksomheder i den tunge vægtklasse i Danmark, Norge og Sverige, og samlet er 4.600 virksomheder blevet undersøgt internationalt.

Resultatet vækker genklang hos DI Digital, der i årevis har haft fokus på at få DI’s medlemmer i gang med en digital omstilling.

»Det er helt klart noget, vi kan nikke genkendende til. Der er nogle meget store bevægelser i gang, der ændrer vilkårene for at drive virksomhed. Og der er også blandt de store virksomheder en udfordring med at finde sin plads i de ændrede forretningsmodeller og tilpasse virksomheden,« siger Lars Frelle-Petersen, direktør for DI Digital.

Han hæfter sig især ved, at 16 pct. af de danske virksomheder i undersøgelsen ikke har en plan for, hvordan de skal forholde sig til den digitale omstilling.

»Det er bemærkelsesværdigt. For det er vigtigt for alle virksomheder, at man forholder sig meget aktivt til de omstillinger, der sker i ens branche og får lavet en plan,« siger Lars Frelle-Petersen.

Samlet lander 13 pct. af de danske virksomheder i undersøgelsen i de to bedste kategorier ud af fem målt på digital omstillingsparathed. Hos de norske og svenske virksomheder er andelen henholdsvis 26 og 25 pct.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.