Tech

Motorola genopliver mobil-klassikeren Razr – men med bøjelig skærm

Klap-sammen-telefonen Razr var et kæmpehit for 15 år siden. Nu forsøger Motorola at genoplive konceptet, men med én stor skærm, der kan foldes sammen.

Artiklens øverste billede
Motorola solgte 130 mio. styk af den ikoniske folde-telefon Razr i årene 2004-2006. Siden gik det ned ad bakke for det ærkeamerikanske selskab, som ikke fik godt fat i smartphone-bølgen og siden blev opkøbt af kinesiske Lenovo. Foto: AP/Charles Rex Arbogast

Telefoner er blevet vandtætte, fået skærme helt ud til kanten, kan lades op uden ledninger og aflæse fingeraftryk gennem skærmen.

Der er ved at være tomt på hylden over nye ting, som mobilproducenterne kan proppe i deres smartphones, så folk drøner til butikken og køber en ny telefon. Men skærme, der kan bøje og foldes helt sammen, kan være netop den helt nye ting, der ryster posen lidt.

Flere af de store selskaber har mere eller mindre officielt varslet nye modeller med bøjelig skærm, og ny følger Motorola trop. Ifølge Wall Street Journal lancerer Motorola snart – måske i februar – en ny udgave af mobil-klassikeren Razr.

Razr var en tynd, sammenklappelig model, som alle, der var på mobilmarkedet for 15 år siden nok kan huske. I en tid hvor Nokia sad tungt på hele mobilmarkedet, bragede Motorola nemlig pludselig igennem og solgte 130 mio. styk af Razr-telefonen, der ikke fyldte meget i lommen, når den var klappet sammen.

Nu forsøger Motorola, der i dag er opslugt af kinesiske Lenovo, at gentage succesen, men i en væsentligt dyrere udgave. Prisen lander på omkring 10.000 kr., men udover at den kan klappes sammen og har en bøjelig skærm, er der endnu ikke mange oplysninger om telefonen.

Samsung har allerede varslet en sammenklappelig telefon, ved i få sekunder at vise den frem til en konference tilbage i november. Telefonen folder sammen på den anden led, som en lille bog, og går dermed fra at være en telefon til at blive en lille, kvadratisk tablet, når man åbner den. Den bliver lanceret den 20. februar, skal man tro et let kryptisk budskab på nye reklameplakater fra Samsung, og prisen forventes at blive højere endnu end Motorolas 10.000 kr.

At genoplive et gammelt navn er et klassisk trick i mobilbranchen, ligesom der de seneste år har været en slags nostalgibølge omkring kendte Nokia-modeller fra årtusindskiftet. Finske HMD, der har overtaget retten til Nokia-navnet på telefoner, har således lanceret nye udgaver af klassikere som Nokia 3310 og 8110. Dog som helt almindelige ’dumme’ telefoner, ikke smartphones.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.