- Opdateret 02/02/2019 kl. 11:31
Facebook mister vigtige samarbejdspartnere i kampen mod fake news
Silicon Valley-giganten må fremover bekæmpe spredning af misinformation uden Snopes og Associated Press.
Et nyhedsbureau og en it-virksomhed, som hidtil har luget ud i indholdet på Facebook, afbryder nu samarbejdet med det sociale medie.
Det skriver Financial Times.
Selskabet Snopes, der angiveligt begyndte som frivillig faktatjekker for Facebook efter det amerikanske præsidentvalg i 2016, meddelte fredag, at man havde valgt ikke at forlænge partnerskabet.
I 2017 betalte Facebook Snopes 100.000 dollars i et forsøg på at skabe formelle forbindelser til uvildige faktatjekkere. Ifølge Financial Times monitoreres Facebooks platform af end 30 faktatjekkere, som dækker 16 forskellige sprog.
Facebook sender løbende suspekte nyheder til tjek, og hvis en nyhed bedømmes som falsk, ryger den i bunden af det såkaldte news feed, hvilket begrænser distributionen.
Men hverken Snopes eller Associated Press (AP) ønsker at bruge kræfter på Facebook fremover.
Fredag fortalte en talsperson fra AP, at nyhedsbureauet havde indstillet arbejdet.
»AP evaluerer konstant, hvordan man bedst bruger ressourcer til faktatjek, og det indebærer løbende dialog med Facebook om mulighederne for at foretage vigtige faktatjek på deres platform,« lød det ifølge Financial Times.
Hos Snopes afviser man ikke at genoptage samarbejdet i fremtiden.
En talsmand for Facebook siger til Financial Times:
»Vi værdsætter det arbejde, Snopes har udført, og vi respekterer deres beslutning som en selvstændig virksomhed. At bekæmpe misinformation forudsætter en flerstrenget tilgang med hjælp fra hele industrien. Vi forpligter os til at bekæmpe dette gennem flere taktiske overvejelser, og det arbejde som uvildige faktatjekkere udfører, er et værdsat og vigtigt led i disse bestræbelser«.
Talspersonen tilføjede, at Facebook har planer om i løbet af 2019 at styrke indsatsen på området.