Tech

Kig indad, når billede og lyd hakker

Gode råd fra teleanalytiker om at klare båndbredsproblemer under coronakrisen.

Ifølge Torben Rune fra firmaet Teleanalyse vil coronakrisen tvinge mange virksomheder til at opgradere deres systemer. Foto Kai Stefan Nielsen / Polfoto

Flere hundrede tusinde danskere arbejder hjemmefra og sætter hele den elektroniske kommunikation med deres arbejdsgivere under et hidtil uset pres.

Mange oplever skrantende forbindelser og grynede billeder, og ifølge teleekspert Torben Rune ligger problemerne hos virksomheder og medarbejdere.

»Vi er i en ny situation, hvor systemerne bliver testet til kanten. Når man under normale omstændigheder afholder videokonferencer med 10 personer, foregår det ofte mellem to lokaler, hvor alle folk er samlet. Nu sidder de samme 10 personer på 10 forskellige adresser. Det giver helt nye udfordringer,« siger Torben Rune fra firmaet Teleanalyse.

Når en enkelt medarbejder i en konference falder ud, kan forklaringen ofte findes i de tilstødende lokaler hjemme hos medarbejderen.

»Det er jo hele familien, som er hjemme på grund af corona. Så når to børn ser film på Netflix, trækker det hårdt på den lokale bredbånds-forbindelse,« siger Torben Rune.

Det er der ifølge Rune andre midler imod end at gå ind og slukke for de unges computere.

»Mange routere giver muligheder for at allokere båndbredde til bestemte formål og brugere. Hvis du ikke har en sådan router, kan du ringe til din udbyder og skaffe en den vej. På den måde kan du sikre dig mod udfald. Og du kan indstille routeren til kun at allokere båndbredden i din arbejdstid.«

Men der er andre faldgrupper, der ligger både internt i virksomhederne og i forhold til begrænsninger i tegnede abonnementer.

»Jeg har været ude hos en del virksomheder, hvor kablerne, der løber inde i bygningerne, har en begrænsning på 100 Mbit. Det er altså ikke særligt meget i dag, når man pludselig står med en udfordring om at udveksle lyd og billeder mellem mange lokaliteter. Det samme gælder for det udstyr, som vi i fagsproget kalder en switch, der står i virksomhedens elektroniske kosteskabe.«

Ifølge Torben Rune kan der være en tendens til uretmæssigt at lægge skylden på teleselskabet, fordi man står i en ny situation, hvor coronakrisen tester nye grænser.

»I den situation gælder det blot om at få købt noget nyt isenkram og trukket nye kabler.«

Men flaskehalsen ligger ifølge Torben Rune også ofte i de abonnementer og licenser, som virksomhederne har købt.

»Mange virksomheder har købt en såkaldt MPLS-løsning, der binder virksomhedens internet- og telefoni sammen på tværs af lokationer. Når man afholder en videokonference over det system, vil man ofte være begrænset af såvel et antal teknisk definerede brugere såvel som begrænsning i båndbredde. Her er det et spørgsmål om at købe sig til mere båndbredde eller flere brugere for at få kvaliteten op.«

Selvom der er tale om en ekstra udgift i en krisesituation, mener Torben Rune, at det kan være en udgift, som man alligevel stod foran at skulle foretage.

»Udviklingen har i mange år og vil fortsat i mange år fremover gå imod, at vi bruger mere og mere båndbredde,« siger Torben Rune.

BRANCHENYT
Læs også