Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Han styrer et af verdens største sociale medier fra sin garage

Omgivet af lidt ubehjælpelige krydsfinerplader banket op på garagevæggene styrer chefen for Instagram sin koncern.

Corona rammer verden
Instagrams topchef har flyttet sit kontor hjem i en garage i San Francisco, hvor han styrer et af de største sociale medier i verden. Foto: CNN

»Normalt arbejder jeg ikke fra min garage,« lyder det fra Instagrams topchef Adam Mosseri.

Det er næppe heller helt normalt at styre et af verdens største sociale medier omgivet af gør-det-selv krydsfinerplader i en halvrå garage i San Francisco.

Men Adam Mosseri gør, som han har prædiket både over for sine medarbejdere og resten af verden: »Stay at home«. Det skriver CNN.

Instagram har satset stort på at få folk i USA og resten af verden til at holde sig hjemme under coronakrisen, og det sociale medie har derfor lavet sin egen sektion på hjemmesiden med opfordringen: Bliv hjemme.

Det er dog ikke uden problemer, at alle hans medarbejdere - inklusiv ham selv - arbejder hjemmefra og samtidig skal styre så stort et socialt medie.

»At have hele vores arbejdsstyrke, især vores moderatorer, til at arbejde hjemmefra, skaber alle slags udfordringer, som vi bare må komme igennem. Generelt set vil den mængde output, vi kan forvente fra hver enkelt, bare falde. Men der er ingen vej uden om,« siger Adam Mosseri fra sin nye førerbunker.

Instagram er ejet af Facebook, og ligesom sin ejer kæmper Instagram mod alle former for fake news og uhensigtsmæssige opfordringer. Selskabet har en stadig kamp mod indhold relateret til børnepornografi og terrorisme.

Her under coronakrisen er det særligt falske oplysninger om medicin mod coronavirussen og/eller opslag om falske og underlødige værnemidler.

Ifølge Adam Mosseri har Instagram fokuseret på at sørge for den korrekte information om udbruddet. Eksempelvis ved at linke til offentlige sundhedsmyndigheders informationer som lægges ind i toppen af brugernes konti over hele verden.

Ligesom andre virksomheder instruerede Instagram og Facebook sine medarbejderne om at arbejde hjemmefra, inden det blev obligatorisk i mange stater.

»Vi er nødt til at tage os af vores folk, hvis vi vil være i stand til at hjælpe med at tackle krisen og leve op til vores ansvar,« sagde Mosseri til CNN.

BRANCHENYT
Læs også