Computerspil-firmaer har markant medvind under coronakrisen
Mere tid i hjemmet under coronakrisen har givet langt større efterpørgsel efter spil. Det giver bonus for succesfulde danske producenter.
Danske producenter af computerspil oplever stærk medvind under coronakrisen. De hårde coronatiltag indebærer, at folk bruger mere tid i hjemmet, og det har givet langt større efterspørgsel efter spil, lyder det samstemmende fra branchen.
»Det går rigtig godt, og vi oplever klart et forøget salg,« siger Søren Lundgaard, adm. direktør i spilproducenten Ghost Ship Games, der står bag spillet Deep Rock Galactic, hvor op til fire spillere samarbejder om at nedkæmpe rumvæsner på en fremmed planet.
»Vores primære platform er Steam (website hvor man kan købe spil, red.), og den har set en 20 pct. stigning i antallet af aktive brugere over de seneste to måneder. Det nyder vi også godt af,« siger Søren Lundgaard.
Vi hører fra branchekolleger, at de tjener 20-30 pct., nogle op til 50 pct., mere end de plejer.
Ifølge en række branchekilder har corona-restriktionerne, der i flere lande nærmest har karakter af udgangsforbud, fået flere til at kaste sig over digitale spil.
»Vi hører fra branchekolleger, at de tjener 20-30 pct., nogle op til 50 pct., mere, end de plejer. Forklaringen er en blanding af, at folk er længere tid i spillet, køber mere af spillet eller ser flere reklamer i spillet. Det er tegn på, at folk er mere hjemme. Og folk i hele verden har brug for gode fortællinger, gode oplevelser til at give et afbræk og få tankerne lidt væk,« siger Mathias Gredal Nørvig. adm. direktør i Sybo Games, der står bag verdens mest downloadede spil, Subway Surfers.
Ifølge tal fra 2018 tæller spilindustrien i Danmark omkring 160 virksomheder med en samlet omsætning på 1 mia. kr. Blandt de store selskaber er Sybo Games, Kiloo og IO Interactive, der står bag det populære Hitman.
»Coronakrisen har betydet, at der er voldsom efterspørgsel efter underholdning, og det er alt fra brætspil til Netflix, men heldigvis også efter spil. Og derfor har vi set en meget kraftig udvikling i efterspørgslen,« siger Jørgen Ramskov, direktør i brancheforeningen Producentforeningen.
Det er dog ikke alle steder, at salget springer i vejret.
»Vi kan se, at folk spiller en smule mere computerspil, og vi kan se, at når vi markedsfører det, er der flere på Facebook og Twitter. Vi får flere reaktioner. Men det er ikke et kæmpe spring op i salg,« siger Peter Bruun fra spilproducenten Triband, der står bag spillet What The Golf, der ifølge Triband er et golfspil for folk, der hader golf.
Ghost Ship Games oplevede et stort løft i salget, da den kinesiske nytårsferie blev forlænget som følge af coronavirussen, og i øjeblikket ligger salget i Ghost Ship Games tre gange højere end normalt.
Adm. direktør Søren Lundgaard forventer, at omsætningen i år kan komme tæt på 40 mio. kr., næsten en fordobling i forhold til sidste år. Det skyldes både generel fremgang for Deep Rock Galactic og større spilaktivitet under coronakrisen, især blandt mænd i 20-30 års alderen.
»Størstedelen af vores købere ligger i det segment. For dem er det computeren, det er online og det er gaming,« siger Søren Lundgaard.