Tech

Netflix og Telmore indgår unikt nordisk samarbejde

Telmore har for et hemmeligt millionbeløb landet en aftale med Netflix, som fremover vil indgå i mobilselskabets største indholdspakker.

Telmore har landet en samarbejdsaftale med amerikanske Netflix, der er Danmarks mest populære streamingtjeneste. Foto: Bloomberg photo by Gabby Jones.

Fremover kan Telmore-kunder se serier og film fra Netflix. Som noget nyt vil den amerikanske streaminggigant nemlig indgå i flere af de indholdspakker, som Telmore udbyder.

Telmore
  • Telmore har landet en aftale med Netflix, så selskabet som det første rene mobilselskab i Norden kan tilbyde Netflix som en integreret del af flere af Telmores særlige Play-abonnementer.
  • I maj sidste år landede Telmore en tilsvarende aftale med Viaplay.
  • Begge aftaler indgår som en del af Telmore-ledelsens strategi om at fokusere på at skabe et underholdningsunivers, der tilbyder de største og mest populære streamingtjenester.
  • Telmore blev stiftet i 2000 som et lavprisselskab af serieiværksætteren Frank Rasmussen.
  • Selskabet blev i 2004 købt af TDC for et trecifret millionbeløb.
  • I mange år fungerede selskabet som TDC's spydspids på lavprismarkedet for mobiltelefoni.
  • I 2014 lancerede selskabet Telmore Play-universet, hvor fokus er på salg af mobile indholdstjenester.

Det er første gang, at Netflix indgår et samarbejde med en ren mobiludbyder på det nordiske marked, og Telmor-direktør Henrik Lehman har store forventninger til udbyttet.

»Det giver os adgang til underholdning i verdensklasse. Derfor er ambitionerne store. Vi skal se et markant løft af vores salg,« siger Henrik Lehman.

Han ønsker ikke at sætte præcise tal på forventningerne, men Telmore, som ejes af telegiganten TDC, har i dag godt 700.000 mobilkunder, hvoraf ca. 200.000 har et særligt Telmore Play-abonnement med adgang til streaming af både musik, serier og film.

Det giver os adgang til underholdning i verdensklasse. Derfor er ambitionerne store. Vi skal se et markant løft af vores salg.

Henrik Lehman, direktør i Telmore

Tidligere rummede Telmore Play-universet en bred vifte af indholdstjenester, men i dag har selskabet skåret strategien til, så fokus er på de største og mest populære streamingtjenster.

Med Netflix, som er danskernes absolutte streamingfavorit, ombord, tøver Telmore-direktøren ikke med at skrue op for ambitionerne for indholdsstrategien.

»30 pct. af vores kunder har valgt Telmore Play. Men markedet for streamingtjenester blomstrer helt vildt. Derfor er 30 pct. kun et skridt på vejen,« siger Henrik Lehman.

Præcis hvor stor en andel Telmore Play-abonnementerne skal udgøre af det samlede kundetal, har han ikke noget bud på, men det er tydeligt, at en vækst på få procent ikke vil skabe jubel.

»Ambitionen er, at vi skal langt højere op,« siger Henrik Lehman, der har stået i spidsen for Telmore siden februar sidste år.

Telmore indgik i maj sidste år et tilsvarende samarbejde med Viaplay, og netop den aftale har ifølge Henrik Lehman været med til at »løfte« Telmore-forretningen, som måned for måned har oplevet et voksende kundetal.

»Det er vi meget tilfredse med,« siger han.

I forbindelse med offentliggørelsen af Viaplay-aftalen oplyste Telmore-ledelsen antallet af kunder til godt 700.000. Det samme lyder meldingen i dag.

BRANCHENYT
Læs også