Tech

Facebook har stoppet 2,2 mio. annoncer inden det amerikanske præsidentvalg til november

Facebook har travlt med at rydde op på det sociale medie, der flyder over med misinformation.

Nick Clegg, der er tidligere vicepremierminister i Storbritannien og nuværende vicedirektør for Facebook med ansvar for globale anliggender og kommunikation, fortæller i et interview, at det sociale medie har travlt med at rydde ud i misinformation. (Steve Parsons / PA via AP). Foto: Steve Parsons/AP

2,2 millioner.

Så mange annoncer har Facebook indtil videre måttet fjerne fra det sociale medie inden det amerikanske præsidentvalg i november.

Det fortæller Nick Clegg, der vicedirektør for Facebook med ansvar for globale anliggender og kommunikation, i et interview i den franske avis Journal du Dimanche ifølge Dagens Industri (DI).

Ikke nok med det har techkæmpen slettet 120.000 indlæg.

Derudover har 150 mio. indlæg fået tildelt en advarselstekst, hvori der står, at indlægget indeholder misledende information.

»35.000 ansatte arbejder med sikkerheden på vores platforme og bidrager med at øge sikkerheden inden valget i november,« siger Clegg til den franske avis ifølge DI.

Clegg fortæller også, at Facebook samarbejder med 70 medievirksomheder over hele verden for at sikre, at den information, der spredes på platformen, er korrekt.

Nick Clegg er tidligere vicepremierminister i Storbritannien.

Facebook har i den seneste tid strammet sin politik for brugen af politiske reklamer på platformen.

Annoncører til det amerikanske valg skal for eksempel kunne bevise, at de har adresse i USA. Desuden skal det fremgå tydeligt af annonce, hvem der har betalt for den.

Facebook har tidligere erkendt, at 126 mio. amerikanske brugere blev udsat for indhold fra internettrolde i Rusland under og efter præsidentvalget i 2016.

Det amerikanske valg finder sted den 3. november.

BRANCHENYT
Læs også