Tech

Gør det selv-løsning udløser ekstraregning til Yousee-kunde

Troen på egne tekniske evner fik en Yousee-kunde i Værløse til at bestille gør det selv-bredbånd. Det viste sig at være et dårligt valg.

Artiklens øverste billede
TDC-ejede Yousee har fået medhold i en principiel sag i Teleankenævnet om gør det selv-bredbånd. Foto: TDC.

Et stik er ikke bare et stik. Det har en uheldig bredbåndskunde i Værløse lært på den dyre måde, efter at han i marts valgte gør det selv-bredbånd fra Yousee.

Idéen med gør det selv-løsninger er, at man får en vare billigere mod selv at koble udstyret til, når det ankommer i en papkasse.

Men da Yousee-kunden var færdig, var der intet bredbåndssignal i hjemmet. Derfor ringede han til Yousee og bestilte et teknikerbesøg allerede næste dag.

Teknikeren fandt ingen fejl udenfor huset, men indendørs stod det hurtigt klart, at det fremsendte modem var blevet koblet forkert.

Efter at diverse kabler var flyttet rundt, fik Yousee-kunden hul igennem til internettet.

Mens kunden var glad for hjælpen, var han til gengæld stærkt utilfreds med, at Yousee efterfølgende krævede 1.237,50 kr. for teknikerassistance i en time. Derfor klagede han til Teleankenævnet.

»Klager gør gældende, at det var indklagede (Yousee, red.) selv, der foreslog et teknikerbesøg, og at klager ikke fik oplyst af indklagede, at klager selv skulle betale for teknikerbesøget,« fremgår det nævnets klagebehandling.

Samtidig finder kunden regningen urimelig, idet teknikeren blot tilsluttede routeren til et stik, »som ikke var anderledes end det stik med dataudgang på første sal, som klager havde tilsluttet routeren til«.

Yousee fastholder derimod regningen, fordi »modemmet ikke var installeret korrekt«.

Samtidig er kunden ifølge TDC-ejede Yousee blevet varslet både via mail, sms og under den telefoniske bestilling af teknikerbesøget om, at det medfører en regning, hvis fejlen skyldes forhold indenfor i boligen.

Teleankenævnet slår i en afgørelse fast, at Yousee-teknikeren formåede at vække liv i bredbåndsforbindelsen ved at ændre på tilslutningen inde i huset.

»Nævnet finder, at det på den baggrund er sandsynliggjort, at der ikke var et relevant stik til data det sted, hvor klager havde tilkoblet routeren,« lyder det.

Yousee vinder sagen, mens den uheldige bredbåndskunde ender med en uventet ekstraregning på 1.237,50 kr. plus 175 kr. i klagegebyr til Teleankenævnet.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.