Tech

Airbus: Om fem år har vi udviklet et fly, der kan flyve på brint

Den europæiske flyproducent Airbus har givet sig selv en deadline for udviklingen af grønne fly. Inden fem år skal Airbus kunne bygge fly, der har erstattet flybenzin med brint.

Et af de mere eksotiske koncepter i projektet hos Airbus er et fly, der er én stor vinge. Det vil give plads til at opbevare brint, som fylder noget mere end flybenzin. Foto: PR

Elbiler – og med tiden eldrevne lastbiler – skal løse problemet med CO2-udledningen fra vejtrafikken. Men hvad gør vi med al den CO2, som flytrafikken er skyld i?

Det problem vil Airbus løse med fly, der er drevet frem af brint. Og den store, europæiske flyproducent har givet sig selv fem år til at få konceptet til at lykkes. Det skriver Bloomberg.

I dag bliver der hældt flybenzin i tanken, og fordelene er mange – hvis man ser bort fra klimaet. Benzinen giver nemlig meget energi pr. kilo, og det er helt afgørende i en flyvemaskine. Af samme grund har Airbus fundet frem til, at det er helt umuligt at satse på batteridrift af flyene. Udviklingen af nye batterityper sker ikke hurtigt nok til, at batterierne når at slanke sig nok til at kunne bruges i store passagerfly.

Det efterlader brint som den bedste mulighed, ifølge Airbus, der har forsket i de forskellige muligheder i flere år. Men brint har sine egne problemer. Det er dyrt, hvis det skal være produceret CO2-neutralt og ikke udvindes af naturgas eller kul. Det vil kræve mulighed for at tanke brint i alle større lufthavne. Og brint er ikke nemt at håndtere, fordi det kræver meget tætte rør og tanke – og er i øvrigt ekstremt brandbart.

Også i luften er der udfordringer, for brint fylder mere end flybenzin, og det er derfor ikke nok med tanke i vingerne, som er standard i dag. Derfor skal Airbus forsøge at finde plads til brint-tanke inde i selve flyet, eller måske gøre flyet nogle meter længere. Flyproducenten arbejder også på nogle helt andre måder at bygge fly på, end vi bruger i dag, hvor flyet er én stor vinge. Så er pladsproblemet løst, men en så radikal ændring vil i sig selv åbne for store udfordringer, ikke mindst når flyet skal godkendes af myndighederne.

Brugen af brint passer til gengæld godt ind i konceptet power-to-x, som har fået meget medvind de seneste par år. Tanken er, at grøn strøm fra for eksempel vindkraft skal bruges til at producere brint, som så kan afløse de flydende brændstoffer, vi i dag suger op fra undergrunden.

Problemet er dog, at det kræver store mængder energi at producere brint på den måde, og at det i dag stadigvæk er en dyr løsning. Finans har tidligere beskrevet, hvordan en omstilling af hele skibsflåden hos A.P. Møller-Mærsk til brændstoffer lavet på brint og vindkraft ville kræve 30 gange så mange vindmøller til havs som Danmark i dag har.

Tidsplanen hos Airbus giver selskabet fem år til at udvikle et nyt, brint-baseret fly. Derefter skal flyet sættes i produktion, hvilket kan ske fra 2028. Og i 2035 vil de første passagerer så kunne flyve rundt i et fly fra Airbus, der kun efterlader vanddamp. Hvis altså alt går vel.

Ifølge analysefirmaet Bloomberg New Energy Finance, der fokuserer på grøn omstilling, vil flyindustrien i 2050 udlede dobbelt så meget CO2 som i dag, altså omkring to milliarder tons CO2. Airbus mener selv, at hvis brint-projektet lykkes, og de kan sætte en produktion af brint-fly i gang, så vil CO2-udledningen kunne halveres frem mod 2050.
 

Læs også