Tech

Kommentartråd på Facebook skaber splid i mediebranchen om metode

Aftenshowets interview med Jes Dorph-Petersen i den forgangne uge førte til flere artikler med udgangspunkt i reaktionerne på de sociale medier. DR og Radio4 savner mere omtanke i branchen.

Aftenshowets interview med Jes Dorph-Petersen får nu den danske mediebranche til at diskutere, hvordan og hvornår det er i orden at lave journalistik med afsæt i kommentartråde på sociale medier. Foto: Aleksander Klug "Over 600.000 så med i Aftenshowet onsdag, så man skal passe på at sætte direkte lighedstegn mellem reaktionerne på Facebook og så, at DR-seere raser," skrev DR's generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, fredag på Twitter. Foto: Jens Dresling Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, ser ingen grund til at indføre en begrænsning af artikler baseret på sociale medie-kommentarer. Foto: Rasmus Flindt Pedersen Mette Bluhme Rieck var vært på det interview med Jes Dorph-Petersen i Aftenshowet på DR1, der mødte skarp kritik flere steder på sociale medier. Foto: Hvis nyhedsmedierne igen og igen benytter sig af udmeldinger og kommentarer på sociale medier i en journalistisk sammenhæng, ansporer det magthavere til at kommunikere via Facebook og Twitter frem for at møde pressens kritiske spørgsmål, mener Anne-Marie Dohm, adm. direktør for Radio4. Foto: Joachim Ladefoged

De danske nyhedsmedier bør være langt mere varsomme med at bringe historier, hvor kommentartråde på Facebook og Twitter benyttes til at beskrive en folkestemning.

Sådan lyder det nu fra DR og Radio4 i forlængelse af en stribe artikler i den forgangne uge...

BRANCHENYT
Læs også