Tech

Det sociale medie Clubhouse er blevet hacket

Folkene bag den populære app har fået et forvarsel om, at noget i databaglandet er usikkert, efter at mindst én uidentificeret bruger har streamet videosamtaler til sin egen hjemmeside.

Det sociale medie har vokset sig større og større over de seneste måneder. Florence Lo/Reuters.

Det skulle være et hemmeligt klubhus, hvor kun få inviterede og eksklusive medlemmer kunne lege med.

Men blot en uge efter, at det populære talebaserede sociale medie Clubhouse fortalte, at appen ville tage yderligere skridt mod at sikre brugernes data, er mindst én hacker lykkedes med at trænge igennem platformens mur.

En uidentificeret bruger har i den seneste weekend været i stand til at streame Clubhouse-lydspor fra »flere rum« til sin egen hjemmeside, fortæller Reema Bahnasy, en talsmand for Clubhouse, til Bloomberg.

Selskabet fortæller, at den pågældende bruger er blevet udelukket, og at der er installeret nye sikkerhedsforanstaltninger for at undgå en lignende situation.

Men det er for meget at love, lyder det fra flere eksperter. Brugerne skal nemlig forvente, at alle samtaler bliver optaget.

Hvad er Clubhouse?
  • Clubhouse er et socialt medie baseret på talt dialog i grupper.
  • Man kan kun blive medlem via invitation.
  • App’en blev sat sammen i marts 2020 og lanceret i april.
  • Den blev da næsten udelukkende brugt af Silicon Valleys topinvestorer og meningsdannere.
  • Siden er hypen steget nærmest eksponentielt.
  • I december havde Clubhouse 600.000 brugere og var værdisat til 100 millioner dollars.
  • Dette steg til 5 millioner brugere den 21. januar.
  • Clubhouse er endnu stadig i beta-stadiet og findes kun til iPhone.
  • Det er ikke klart, hvornår den bliver tilgængelig for alle, eller hvornår den kommer til Android.

Stanford Internet Observatory (SIO) luftede sine bekymringer for brugerne den 13. februar.

»Clubhouse kan ikke give nogen form for løfter for samtaler afholdt noget sted i verden,« sagde Alex Stamos, direktør for SIO og Facebooks tidligere sikkerhedschef, ved den lejlighed.

Mens Clubhouse står for brugernes oplevelse på det sociale medie, såsom at invitere nye venner og finde rum, er selskabet bag appen afhængige af det kinesiske firma Agora Inc. til at have styr på datatrafik og lydproduktionen.

Og det faktum, at appen er afhængig af et kinesisk firma, skaber store bekymringer for især de kinesiske brugere på grund af frygt for den kontrollerende og overvågende kinesiske regering, nu hvor man kan se, at det er muligt for udefrakommende at trænge ind i appens inderste kerne.

»Det virkelige problem er, at folk tror, at deres samtaler nogensinde har været private,« siger Robert Potter, adm. direktør for Internet 2.0 i Australien, til Bloomberg.

Clubhouse har hidtil afvist at fortælle, hvilke skridt man har taget mod at sikre bedre sikkerhed.

Mediet blev lanceret i april 2020 og er en slags chat med lydfiler. De seneste måneder har appen fået en del opmærksomhed, efter blandt andet Tesla-ejer Elon Musk og Facebook-grundlægger Mark Zuckerberg har talt og tweetet om det nye sociale medie.

Platformen består af private rum, der er oprettet af brugerne selv – præcis som Zoom, men uden video. Man kan desuden kun deltage, hvis man er blevet inviteret, og derfor har appen levet meget på sin eksklusivitet.

BRANCHENYT
Læs også