Tech

JP/Politikens Hus foretager sit første opkøb uden for Skandinavien og køber engelske Dezeen

Det britiske design- og arkitekturmedie Dezeen har været i dialog med JP/Politikens Hus gennem flere år og passer godt ind i porteføljen af flere grunde, fortæller direktør Anders Heering.

JP/Politikens Hus overtager nu design- og arkitekturmediet Dezeen og understreger dermed sine internationale vækstambitioner.

Dezeen har base i London, men de 3 mio. brugere og 6,5 mio. følgere fordeler sig over det meste af kloden, hvilket får den nye ejer til at betegne det som verdens mest populære og indflydelsesrige medie på sit felt. Samtidig har det 15 år gamle foretagende - der blev stiftet som en simpel blog af ægteparret Marcus Fairs og Rupinder Bhogal - udmærket sig ved at vinde en stribe priser for kvalitetsjournalistik.

»Vi leder efter publicistisk funderede medier med stærke og klare markedspositioner, hvor vi kan se et yderligere potentiale. Meget gerne inden for afgrænsede industrier. På den måde passer Dezeen godt ind i vores portefølje,« siger Anders Heering, direktør for JP/Politikens Erhvervsmedier.

Han fortæller, at der har været en dialog mellem parterne i flere år, hvilket de seneste måneder har udviklet sig til konkrete forhandlinger og er resulteret i det første opkøb uden for Skandinavien fra JP/Politikens Hus.

Overtagelsen inkluderer i alt 28 medarbejdere og nogle sideforretninger i form af Dezeen Jobs, Dezeen Awards, Dezeen Showroom og Dezeen Studio.

»Dezeen er nærmest vokset ud af stifternes soveværelse til en superstærk international position. Vi kan bidrage til den videre udvikling, fordi vi har investeringsvilje og erfaring med medieskaleringer og abonnementsmodeller,« forklarer Anders Heering, som især ser store vækstmuligheder i USA og Kina.

Organisatorisk forankres Dezeen - der sidste år omsatte for knap 30 mio. kr. og opnåede et overskud på 6 mio. kr. - i JP/Politikens Erhvervsmedier side om side med Watch Medier, Ritzau Finans, Infomedia, Børsen og LassoX. Opkøbsprisen vil parterne ikke afsløre, men Dezeen glæder sig over at have fremtidssikret sin uafhængige journalistik.

»Jeg er overbevist om, at JP/Politikens Hus er den bedst mulige partner,« siger Marcus Fairs, der fortsætter som adm. direktør og chefredaktør.

Ekspansionen i Storbritannien er et led i den danske mediekoncerns 2025-strategi, hvor målet er at øge omsætningen fra 3 til 5 mia. kr. i kraft af et større vingefang. Af samme grund er Watch Medier i færd med at etablere sig i Tyskland og Norge.

BRANCHENYT
Læs også