Tech

Nu gnaver manglen på computerchips: Ford må lukke tyske bilfabrikker i måneder

Computerchips er blevet en global mangelvare, og nu melder Ford sig i koret af bilproducenter, som nu må stoppe produktionen.

Produktionen af Ford Focus og Ford Fiesta i Tyskland bliver stoppet i måneder. Hele bilindustrien er hårdt ramt af manglende leverancer af computerchips. Foto: PR

Normalt gælder det om at holde en stor, dyr bilfabrik i gang så meget som muligt. Men manglen på computerchips er nu så slem, at Ford må lukke produktionen på selskabets tyske fabrikker.

Det skriver Bloomberg.

Normalt producerer Ford cirka 2.000 biler om dagen i Tyskland, fordelt på modellerne Ford Focus og Ford Fiesta, men nu er man altså ved at løbe tør for chips. På fabrikken i Køln betyder det, at man lukker ned fra 3. maj til midten af august, dog med to ugers forventet produktion i slutningen af juni.

Samlet har Ford meldt ud, at den globale chipmangel vil føre til en halvering af den forventede bilproduktion i årets andet kvartal. En række andre bilproducenter slås med samme problem og må også skrue ned for transportbåndene eller slukke dem helt.

Der er samlet set mange grunde til, at der nu mangler computerchips over hele kloden. Produktionen af chips er med tiden blevet så kompliceret, at det kun er nogle få, meget store selskaber, der har fabrikkerne og ekspertisen til det. Derfor har forskellige typer af modvind kunne bringe hele det sædvanligt velsmurte økosystem ud af balance. Og af samme grund er der ikke en stor overkapacitet, som kan bruges til at indhente efterslæbet. En ny chipfabrik koster typisk et tocifret milliardbeløb og tager år at bygge op, så kapaciteten skal helst udnyttes fuldt ud fra starten af.

Forklaringerne går fra det gigantiske strømudfald i Texas tidligere i år, som satte Samsungs amerikanske fabrikker på pause, og en brand på en chipfabrik i Japan, der producerer specifikt til bilindustrien.

Men også coronakrisens hang til hjemmearbejde og derfor stigning i salget af nye computere spiller ind. Samt den store geopolitiske slåskamp mellem USA og Kina, som har ført til, at kinesiske Huawei køber stort ind af chips, før USA’s sanktioner gør det umuligt at købe fra taiwanske TSMC – verdens største chipproducent, der også står bag alle Apples chips.

En moderne bil er fyldt med computerchips, og fordi produktionen i 2020 blev bremset af coronakrisen, fik bilfabrikkerne skruet ned for indkøb af nye chips. Nu har de brug for nye leverancer, men er kommet bagerst i køen hos chipproducenterne.

Samlet kan chipskrisen komme til at koste bilproducenter verden over 61 mia. dollars, vurderer analysehuset AlixPartners.

BRANCHENYT
Læs også