Tech

Nye regler skal gøre det nemt for 2,6 mio. bredbåndskunder at skifte selskab

Bredbåndskunder på jagt efter et godt tilbud skal let og ubesværet kunne skifte selskab. Forbrugerrådet Tænk glæder sig over udsigten til nye regler på området.

Yousee, der er Danmarks største bredbåndsudbyder, vil blive omfattet af de nye regler for kundeskift. Foto: TDC

Det skal være nemt og uden fare for dobbeltbetaling eller huller i forbindelsen at skifte bredbåndsudbyder. Derfor arbejder Energistyrelsen på nye regler for kundeskift, der kan træde i kraft fra årsskiftet.

»Energistyrelsen holder de kommende uger en række møder med interessenter for at høre deres synspunkter til, hvordan en ny regulering af skift af bredbåndsudbyder bør se ud,« siger kontorchef Birgitta Bundgaard.

Skift af bredbåndsudbyder
  • Der er ikke i dag en regulering eller frivillig brancheaftale omkring skift af bredbåndsudbyder, som man f.eks. har det på mobilområdet.
  • I marts 2018 fastslog den daværende VLAK-regering i et teleudspil, at målet er at »gøre det enklere for forbrugerne at skifte bredbåndsleverandør og derigennem tilskynde øget konkurrence på bredbåndsmarkedet.«
  • I udspillet blev der lagt op til, at målet skulle nås gennem en frivillig brancheaftale
  • I marts 2021 meddelte Teleindustrien til Energistyrelsen, at det ikke er muligt for branchen at nå en aftale.
  • Med teleloven fra december 2020, som bl.a. bygger på EU’s teledirektiv, bemyndiges Energistyrelsens til at fastsætte regler om »skift af udbyder af internetadgangstjenester«. Herunder opstilles også en række minimumskrav til, hvad kunderne skal sikres.
  • Efter sammenbruddet i forhandlingerne om en frivillig aftale har Energistyrelsen påbegyndt arbejdet med et regelsæt for kundeskift med et mål om, at reglerne kan træde i kraft fra årsskiftet.
    

Telebranchen har i flere år arbejdet på en frivillig aftale i stil med, hvad der kendes fra mobilområdet, hvor skift af selskab nærmest er en ren ekspeditionssag.

Sådan er det ikke på bredbåndsmarkedet, hvor kunder risikerer at blive kastebold mellem selskaberne. Især hvis der samtidig skiftes fra f.eks. kabel-tv-net til en fiberforbindelse.

Fordi man for 100 år siden begyndte som kunde ét sted, skal det være let at skifte, når nogen kommer med et bedre tilbud.

Martin Salamon, cheføkonom og teleekspert i Forbrugerrådet Tænk

Alligevel har branchen opgivet at lande en aftale. Derfor vil Energistyrelsen nu diktere et nyt regelsæt på området.

Forbrugerrådet Tænk forventer, at udsigten til et nemt skifte vil få flere til at gå på jagt efter et bedre bredbåndstilbud.

»Fordi man for 100 år siden begyndte som kunde ét sted, skal det være let at skifte, når nogen kommer med et bedre tilbud,« siger cheføkonom og teleekspert Martin Salamon.

I Fastspeed jubler topchef Jens Raith over udsigten til klare regler på området.

»Det er ikke et minut for tidligt. Det skal være nemt og en god oplevelse at skifte bredbåndsudbyder,« siger han.

Norlys ejer både Stofa og Boxer, som indbyrdes kriges om bredbåndskunder. Men det er kun sundt, lyder det.

»Hvis man ikke kan klare sund konkurrence i markedet, så skal man overveje, om man er i den rigtige branche,« siger Norlys-topchef Niels Duedahl.

At branchen ikke er nået i mål med en frivillig aftale, ærgrer TDC-ejede Nuuday, der er Danmarks største bredbåndsudbyder.

»Vi havde naturligvis gerne set, at man var nået til enighed i branchen om en fælles proces for skift af bredbåndsudbyder,« siger strategidirektør Christian Morgan.

Der er i dag knap 2,6 mio. virksomheder og husstande med en bredbåndsforbindelse.

BRANCHENYT
Læs også