Tech

»Vi har solgt vores tid til djævlen«

Hvem beskytter danske unge fra tech-giganternes markedsføring? Carsten Obel, professor i mental børnesundhed, frygter svaret.

Skal tech-giganterne pålægges krav om at respektere børns rettigheder, så de ikke har lov til at udvikle afhængighedsskabende apps? "Tik Tok, Instagram, Youtube, Facebook og Snapchat giver os alt det, vi gerne vil have, allerede før vi selv erkender det," siger professor Carsten Obel. Tegning: Rasmus Sand Høyer Professor i børn og unges mentale sundhed Carsten Obel, Aarhus Universitet, undersøger, hvordan skærmtid påvirker unges liv og hjerner. Foto: Joachim Ladefoged Portræt af Carsten Obel, . Professor i almen medicin og mental børnesundhed. Vi overlader vores børn og unge til tech-industrien. Men sikrer vi os, at tech-industrien er ansvaret bevidst, spørger Carsten Obel, professor i almen medicin og mental børnesundhed. Foto: Joachim Ladefoged

Det er onsdag. Det øsregner udenfor, og de mørke skyer fortsætter indenfor i det lille kontor på Aarhus Universitet, hvor professor i børn og unges mentale sundhed Carsten Obel sidder.

For nylig kunne Berlingske Tidende i et interview med landets nye kulturminister, Ane Halsboe-Jørgensen, oplyse, at hun opgiver et hurtigt opgør med tech-giganterne, der skal tvinges til at betale skat, men også underlægges mere retfærdig konkurrence og bedre forbrugerbeskyttelse...

Læs også