Tech

Nye tider: Bilkoncernen bag Citroën og Peugeot vil sælge software for 150 mia. om ni år

Fremtiden for Stellantis, der står bag en lang række europæiske bilmærker, er ikke kun at sælge biler. I 2030 skal der sælges software og it-tjenester for 150 mia. kr. om året, lyder en ny plan.

Stellantis, der blandt andet står bag Peugeot, har lagt en digital plan for fremtiden, som forventes af fordoble overskuddet hos den store bilkoncern. Foto: PR

Engang købte man bare en bil. I dag er det snarere en computer på fire hjul, som den store mangel på computerchips hos bilfabrikkerne også afslører.

Og i fremtiden skal bilfabrikanter tjene en stor del af deres penge på noget helt andet end biler, nemlig software og andre digitale tjenester. Det mener i hvert fald Stellantis, Europas næststørste bilkoncern, ifølge CNBC.

Koncernen, der står bag blandt andet Fiat, Citroën og Peugeot, fremlagde tirsdag en plan for fremtiden med fokus på alt det, som ikke er en fysisk bil. Når en kunde har købt en bil, skal Stellantis fremover også tjene penge på at sælge alverdens digitale produkter, der gør bilen bedre eller mere brugbar. I dag har den slags typisk kun handlet om at sælge kort til indbygget navigation.

Tyngdepunktet vil fremover flytte sig for Stellantis’ forretning, sagde adm. direktør for koncernen, Carlos Tavares, til arrangementet, som var døbt ’Software Day’.

I 2030 skal der årligt sælges software og tjenester for 150 mia. kr., lød meldingen fra Stellantis. Til sammenligning omsatte de to koncerner, der i 2020 blev slået sammen til Stellantis, for 1.100 mia. kr. sammenlagt i 2020.

Forskellen er dog, at software typisk kan sælges med en langt større fortjeneste end en bil, hvor hvert eneste eksemplar koster materialer og arbejdskraft at producere. Derfor forudser Stellantis’ finansdirektør Richard Palmer, at koncernen kan fordoble sit overskud med satsningen på software.

Eksempler på software og tjenester er udover kort til navigation også muligheden for at tilkøbe bilfunktioner efter køb, eller køb af video- og spilindhold til bilens skærme.

At prøve at tjene flere penge via digitale produkter er ikke en ny idé i bilbranchen, men er efterhånden kommet ind på lystavlen hos flere store bilkoncerner, herunder Ford og General Motors. Det er sket i takt med, at Tesla har spillet med musklerne med blandt andet automatiske opdateringer via bilens internetforbindelse. Tesla satser også på, at software til at gøre bilen selvkørende vil kunne give Tesla-bilerne en konkurrencefordel. Og så bliver softwaren i øvrigt solgt som ekstraudstyr til 58.300 kr.

Problemet for de ’gamle’ bilproducenter er, at Tesla er født med et software-fokus, mens det skal bygges til hos Stellantis, Volkswagen og alle de andre. At software ikke er så nemt, som det ser ud, fandt Volkswagen ud af, da elbilen ID.3 skulle lanceres. Her førte problemer med bilens software til, at den storstilede lancering af den strategisk vigtige elbil blev udskudt i månedsvis. Da bilen kom til salg, var det med en ufærdig softwarepakke.

En anden udfordring er at få indbygget internetforbindelse i bilerne. Stellantis siger, at det om tre år vil være ’hovedparten’ af de solgte biler, som vil kunne modtage softwareopdateringer automatisk. Udviklingen vil betyde, at der i 2030 vil være 34 mio. biler på gaden fra Stellantis, der er klar til digitale indkøb, mod i dag 12 mio. styk.

Læs også
Top job