Tech

Tyske bilgiganter lancerer forbløffende elbiler med vild teknologi

Konkurrenterne BMW og Daimler har i denne uge lanceret elbiler med helt nyudviklet teknologi, der kan udfordre elbilsmarkedet.

Daimler har i denne uge præsenteret Mercedes Vision EQXX. Foto: Daimler AG/ PR Designet på den nye Mercedes er lavet med aerodynamik og energieffektivitet for øje. Foto: Daimler AG/ PR Foto: BMW PR Foto: BMW PR

Kampen om elbilskunderne er i fuld gang, og efterhånden har stort set alle etablerede bilproducenter lanceret deres bud på elbiler.

Det gælder også de tyske giganter BMW og Daimler med Mercedes-brandet under sig.

BMW har egentlig været på banen i lang tid. De lancerede I3 i 2013, hvor der ikke var mange andre konkurrenter end Hyundai på elbilsmarkedet. Daimler fulgte i 2020 op med deres elektriske SUV Mercedes EQC.

Fra 2022’s start er begge producenter klar med nye, nærmest fremtidsagtige, bud på konceptbiler der kan komme i produktion.

Hvis vi starter med ingeniørerne fra Bayern, så har de netop præsenteret et helt nyt elektrisk SUV-koncept kaldet BMW Flow.

Selvom en SUV fra BMW ikke er bemærkelsesværdig i sig selv, så har man alligevel et es i ærmet. Bilen kan skifte farve. Med et tryk på en knap kan konceptbilen ændre nuancer, og dermed gå fra hvid til grå eller sort og tilbage igen på et øjeblik. Innovationen er dog begrænset til de grå nuancer.

Ideen bag den farveskiftende SUV er, at den er mere energieffektiv på varme dage. En hvid nuance bliver ikke så varm som en sort, og dermed bruger bilen mindre energi på at holde kabinen og bilens elektriske motor afkølet. Omvendt kan en sort nuance optage mere varme om vinteren, og det kan omdannes til energi i bilen, lyder det fra BMW selv.

Det er ikke bilens lak, der kan skifte farve. BMW har udviklet paneler der kan sættes uden på bilens karosseri. Panelets overflader har millioner af små kapsler, som hver indeholder negativt ladede hvide pigmenter og positivt ladede sorte pigmenter. Elektriske strømme bringer det ene eller det andet pigment til overfladen, hvilket skaber de forskellige nuancer.

I farten må vi ikke glemme BMW’s store konkurrent, Mercedes.

Daimler-koncernen, som Mercedes er en del af, har sat alle sejl ind på at erobre elbilsmarkedet, og med deres nye konceptbil Mercedes Vision EQXX smadrer de alle rammer for batterikapacitet.

Ifølge Daimler kan deres nye Mercedes konceptbil præstere op mod 1000 km på én opladning. Hvis det viser sig rigtigt, kan det eliminere flere af elbil-kritikernes anker ved de elektrisk drevne køretøjer.

Filosofien bag konceptbilen er ren effektivitet. Med erfaring fra Formel 1, der har kørt med hybridmotorer siden 2013, da de afløste de skingre V10, har Mercedes videreudviklet på EQS’ens batteripakke, så den nu er 50 pct. mindre og 30 pct. lettere. Alligevel har man opnået en energikapacitet på næsten 100 kWh. Designet på konceptbilen EQXX leder da også tankerne hen imod nogle af de mere luksuriøse modeller fra Maybach-divisionen under Daimler.

Begge de to konceptbiler er præsenteret i denne uge, men hvornår og om de to biler kommer i produktion vides endnu ikke.

Læs også
Top job