Tech

Pony.ai og dets selvkørende taxier får licens i Kina

Kinesere i Guangzhou vil snart kunne lade sig fragte omkring af en af de 100 taxier uden chauffør.

Artiklens øverste billede
100 selvkørende taxier skal fra maj arbejde på gaderne i et område på 800 kvadratkilometer i Guangzhou nær Hong Kong. Arkivfoto.

Det kan være, at et nyt ord snart skal finde vej til vores kollektive ordforråd. Og det kan være, at det på sigt vil betyde et endegyldigt farvel til akavet small talk fra bagsædet efter julefrokoster og andre våde komsammener.

Kinesiske Pony.ai har - ifølge selskabet selv - som det første nogensinde fået tilladelse til at tage betaling for sin service, som i al sin enkelthed går ud på at drive taxiselskab uden taxichauffører.

Tidligere har Pony.ai haft licens til på prøvebasis at lade deres robottaxier arbejde i et begrænset område i Beijing, men nu har selskabet, som har samarbejder med blandt andre bilproducenten Toyota, skaffet sig tilladelse til at lade 100 chaufførfri taxier fungere i storbyen Guangzhous Nansha-distrikt. Det fremgår af en pressemeddelelse, som Pony.ai har sendt ud.

I praksis anvender passagerer en app på deres mobiltelefon til både at bestille og betale for vognen. I første omgang vil selskabet placere en chauffør i bilerne, som for sikkerhedens skyld skal være klar til at tage over, men på sigt vil bilerne køre rundt helt på egen hånd.

Foruden Beijing og Guangzhou har Pony.ai planer om at udvide til to andre kinesiske storbyer næste år, mens det store spring til massekommercialisering ifølge pressemeddelelsen skal tages i 2024 og 2025. Også i Californien er selskabet i gang med sine forsøg med selvkørende taxier.

For at få lov til at tage betaling for turene har Pony.ai måttet bevise teknologiens sikkerhed. De kinesiske myndigheder har blandt andet krævet, at de selvkørende biler skulle undergå forsøg i 24 måneder og køre mere end en million kilometer.

»At være Kinas første virksomhed med selvkørende køretøjer til at modtage en taxilicens er et bevis på Pony.ais teknologiske styrke og evne til at drive robottaxi-service. Vi vil udvide omfanget af vores tjenester, levere rejseoplevelser af høj kvalitet til offentligheden i Guangzhou, skabe et sammenligningsgrundlag for robottaxi-industrien og fortsætte med at føre an i kommercialiseringen af robottaxier og robotlastbiler,« siger James Peng, medstifter og adm. direktør for Pony.ai i pressemeddelelsen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.